Niedobory wody i susza stają się faktem również w Polsce. Krajowy Zarząd Gospodarki Wodnej wspólnie z Izbą Gospodarczą Wodociągi Polskie stara się zebrać jak najwięcej wiedzy i dokumentacji dotyczących tego zjawiska. Będą one wnikliwie przeanalizowane tak aby pomóc podmiotom dotkniętym problemem w zapobieganiu skutkom suszy. Wypracowane wnioski zostaną uwzględnione w realizowanych w latach 2016-19 Planach zapobiegania skutkom suszy na obszarach dorzeczy. Będziemy również organizować spotkania konsultacyjne i warsztaty umożliwiając podmiotom wymianę doświadczeń i znajdowanie rozwiązań.
Przedsiębiorstwa wodociągowe są sektorem najistotniejszym dla bezpieczeństwa zaopatrzenia w wodę. Dlatego zwracam się do Państwa z prośbą o odpowiedź na poniższe pytania oraz o wszelkie Państwa komentarze, które uważacie za istotne w tej problematyce.
Termin nadsyłania odpowiedzi upływa 28 sierpnia 2015 roku.
Bardzo dziękuję za Państwa zaangażowanie i wkład w pracę nad Planami zapobiegania skutkom suszy.
Dorota Jakuta Prezes IGWP
PYTANIA i ZAGADNIENIA
- Dane o podmiocie, liczba obsługiwanych osób, obszar terytorialny (miasta, gminy), źródło wody uzdatnionej (głębinowa, powierzchniowa, infiltracyjna,…)
- Czy podmiot dotknięty jest niedoborem wody, który skutkuje obniżeniem jakości usług (podaż niższa od popytu, obniżenie ciśnienia, obniżenie jakości)?
- Jaka jest skala problemy? Jaka część odbiorców nie ma wody? Które parametry jakościowe (fizykochemiczne, bakteriologiczne, …) uległy obniżeniu?
- Jakie są przyczyny obniżenia jakości usług(za mało studni, za mała ich wydajność, obniżenie zwierciadła wody, ….)?
- Czy jest to pierwsze takie zdarzenie w historii wodociągu, czy macie już Państwo doświadczenia w tej sprawie?
- Jakie działania zaradcze zostały podjęte (beczkowozy, obniżenie ciśnienia, ograniczenie czasu dostaw, przełączanie stref zasilania, …) Jakie jeszcze działania można by podjąć?
- Jakie są potrzeby podmiotu, które poprawiłyby sytuację (inwestycje, badania…)?
- Osoba do kontaktu.
Powyższe informacje zostały wysłane do Państwa również newsletterem.
J.K-R.