Dyrektywa w sprawie jakości wody do picia
23 stycznia Komisja opublikowała prawo wtórne określające wykaz materiałów i składników dopuszczonych do kontaktu z wodą pitną, a także zasady dotyczące materiałów, które należy dodać do wykazu. Po formalnym zatwierdzeniu trzech aktów delegowanych i trzech aktów wykonawczych Komisja opublikuje je w Dzienniku Urzędowym. Te przepisy zastępują przepisy krajowe i wejdą w życie 01.01.27.
Dyrektywa ściekowa
Porozumieniem zakończył się trialog dotyczący nowej dyrektywy ściekowej.
Zgodnie z zasadą “zanieczyszczający płaci” producenci będą musieli ponosić co najmniej 80 % kosztów usuwania wszelkich zanieczyszczeń, które mogą powstać w wyniku korzystania z ich produktów. Jest to innowacyjne podejście, chroniące przystępność cenową usług kanalizacyjnych, a jednocześnie zachęcające do inwestowania w produkty mniej zanieczyszczające środowisko. Wprowadzenie planów gospodarowania ściekami komunalnymi jest kolejnym innowacyjnym elementem dyrektywy. Będzie on stymulował holistyczne podejście do zarządzania wodami opadowymi w zmieniającym się klimacie. Wszystko wskazuje na to, że dyrektywa zostanie formalnie przyjęta przed czerwcowymi wyborami.
Dyrektywa azotanowa
Komisja rozpoczęła ocenę tej dyrektywy, ogłaszając zaproszenie do zgłaszania uwag i przeprowadzając konsultacje publiczne, które trwają do marca.
Rozporządzenie w sprawie zrównoważonego stosowania pestycydów:
Po tym, jak wniosek Komisji został odrzucony przez Parlament, belgijska prezydencja Rady stara się utrzymać tę inicjatywę przy życiu. Niestety politycy nie chcą poprzeć zaostrzenia regulacji dotyczącej wykorzystania pestycydów. To bardzo zła informacja, szczególnie dla dostawców wody do picia.
Dyrektywa w sprawie monitorowania gleby
Poprawki wykazały ostre podziały między różnymi grupami politycznymi w Parlamencie Europejskim. Pierwsza partia poprawek kompromisowych pozostała zbliżona do projektu posłów sprawozdawców. Głosowanie w komisji ENVI ma się odbyć w pierwszej połowie marca.
Dyrektywa EQS (środowiskowe normy jakości)
Mimo że prezydencja belgijska nie wymienia tego dossier wśród priorytetów swojej kadencji, rozpoczyna w Radzie prace nad wspólnym przeglądem ramowej dyrektywy wodnej, dyrektywy w sprawie wód podziemnych i dyrektywy w sprawie środowiskowych norm jakości. W grudniu prezydencja przekazała państwom członkowskim wstępny projekt tekstu kompromisowego w celu przedstawienia uwag. Wyrażamy zaniepokojenie kilkoma kwestiami, w szczególności faktem, że substancje PMT i vPvM zostały wyłączone z definicji priorytetowych substancji niebezpiecznych.
Późne rozpoczęcie prac nad tym dossier przez Radę oznacza, że porozumienie nie powinno być oczekiwane przed czerwcowymi wyborami europejskimi.
Zanieczyszczenie PFAS
Na podstawie propozycji pięciu krajów Europejska Agencja Chemiczna ECHA pracuje nad wnioskiem zmiany REACH w sprawie zakazania wszystkich innych niż niezbędne zastosowań PFAS. Ze względu na rosnący opór ze strony przemysłu, EurEau prowadzi kampanię na rzecz daleko idącego zakazu stosowania PFAS. Nowe wymogi dotyczące wody pitnej, ścieków, wód powierzchniowych i jednolitych części wód podziemnych muszą być chronione na podstawie zasady kontroli u źródła.
Emisje przemysłowe
Porozumienie osiągnięte w ramach rozmów trójstronnych w sprawie dyrektywy w sprawie emisji przemysłowych (IED), przynosi istotne postępy w zakresie ochrony zasobów wodnych i infrastruktury wodnej przed zanieczyszczeniami przemysłowymi. Ostateczny tekst, który ma zostać zatwierdzony w nadchodzących miesiącach, wprowadza wiążące cele w zakresie efektywności wodnej dla zakładów przemysłowych, a także bardziej rygorystyczne limity emisji zanieczyszczeń. Zmieniona dyrektywa wymaga również otwartego dialogu między przedsiębiorstwami odprowadzającymi ścieki do kanalizacji miejskiej a operatorami infrastruktury ściekowej, a także promuje większą przejrzystość, w szczególności poprzez upublicznianie pozwoleń i wyników monitorowania emisji.
Rozporządzenie w sprawie detergentów
Komisja ENVI Parlamentu Europejskiego negocjuje obecnie kompromisowe poprawki do wniosku Komisji dotyczącego zmienionego rozporządzenia. Komitet wykracza poza podejście Komisji, wprowadzając środki mające na celu zapewnienie, że detergenty nie szkodzą środowisku i nie wpływają na oczyszczanie ścieków. Ponieważ postępy w Radzie są nadal powolne, jest mało prawdopodobne, aby rozporządzenie zostało zatwierdzone przed wyborami europejskimi.
Etykietowanie tekstyliów
Komisja zamierza zaktualizować rozporządzenie w sprawie etykietowania wyrobów włókienniczych w celu lepszego informowania konsumentów i zapewnienia równych warunków działania. W odpowiedzi na konsultacje społeczne EurEau wzywa decydentów do informowania konsumentów o obecności substancji niebezpiecznych w tekstyliach (w szczególności PFAS i biocydów), zawartości mikrowłókien i ogólnym zużyciu wody. Niniejsze rozporządzenie koncentruje się obecnie na nazewnictwie włókien tekstylnych i powiązanym etykietowaniu.
Taksonomia
Sektor wyraża obawy co do kryteriów kwalifikacji technicznej i kryteriów “nie czyń poważnych szkód” w odniesieniu do działalności gospodarczej, która została już uwzględniona w aktach delegowanych w ramach systematyki dotyczącej zrównoważonego rozwoju (zaopatrzenie w wodę, oczyszczanie ścieków komunalnych, zrównoważone miejskie systemy odwadniania, odzysk fosforu ze ścieków, wytwarzanie alternatywnych zasobów wodnych do celów innych niż spożycie przez ludzi). Mechanizm składania wniosków przez zainteresowane strony z unijnej systematyki umożliwia również proponowanie nowych rodzajów działalności, które należy uwzględnić w ramach systematyki. W związku z tym EurEau złoży wniosek o rozszerzenie działania “Odzyskiwanie fosforu ze ścieków” na “Odzyskiwanie składników odżywczych ze ścieków” i przedłoży je za pośrednictwem platformy.
Unijne Obserwatorium Odpadów Stałych
EFAR (Europejska Federacja Recyklingu Rolniczego) tworzy Europejskie Obserwatorium Odpadów Stałych, którego celem jest zbieranie, pakowanie, transport i analiza reprezentatywnych próbek osadów ściekowych ze znacznej liczby oczyszczalni ścieków zlokalizowanych w różnych krajach UE. EurEau przystąpiła do Komitetu Sterującego Obserwatorium. Ponadto ośmiu członków EurEau wyraziło zainteresowanie udziałem w tym przedsięwzięciu: Portugalia, Grecja, Hiszpania, Włochy, Łotwa, Irlandia, Szwecja i Zjednoczone Królestwo.
Przygotowała Klara Ramm na podstawie danych EurEau i portali europejskich