Strategia odporności wodnej (Water Resilience Strategy)
EurEau odpowiedziała na zaproszenie Komisji do zgłaszania uwag do strategii odporności. Najprawdopodobniej Komisja opublikuje strategię przed końcem maja.
Dyrektywa ściekowa i ROP
Przemysł farmaceutyczny i kosmetyczny zakwestionował dane będące podstawą ROP, mówiące, że głównym źródłem mikrozanieczyszczeń są farmaceutyki i kosmetyki. Podmioty te wniosły sprawę przeciwko dyrektywie do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. EurEau wzywa polityków do niezwłocznego kontynuowania wdrażania dyrektywy w tym przepisów dotyczących rozszerzonej odpowiedzialności producenta, aby uniknąć opóźnień we wdrażaniu oczyszczania czwartego stopnia. Więcej można znaleźć tutaj. Niestety tą samą ścieżką legislacyjną podąża rząd Polski, który również zaskarżył dyrektywę w tej samej kwestii.
Dyrektywa dotycząca jakości wody w kąpieliskach
W marcu Komisja opublikowała ocenę dyrektywy. W dokumencie podkreślono jej skuteczność w zakresie poprawy jakości wody w kąpieliskach w Europie, ale wskazano, że dodatkowe parametry jakości mogą mieć pozytywny wpływ na wody powierzchniowe. Komisja zdecyduje, czy dokonać przeglądu dyrektywy. Pełna ocena jest dostępna tutaj, a streszczenie tutaj.
Pestycydy
EurEau popiera apel grupy 50 posłów do PE o pilny zakaz stosowania pestycydów PFAS w celu ochrony zdrowia publicznego i zasobów wodnych. W liście wysłanym 5 marca europosłowie podkreślają, że “ciągłe stosowanie pestycydów zawierających PFAS nie tylko zagraża zdrowiu publicznemu, ale także podważa zobowiązania UE w zakresie ochrony środowiska”.
Na początku br. EurEau opublikowała opinię “Wycofywanie PFAS: warunek wstępny dla odporności wodnej Europy“. PFAS stanowią zagrożenie dla zdrowia ludzkiego i środowiska. Komisja Europejska musi już teraz podjąć działania w celu ochrony zasobów wodnych i zdrowia publicznego.
Państwa członkowskie przyjęły wniosek Komisji dotyczący zakazu stosowania flufenacetu, pestycydu z PFAS zaburzającego funkcjonowanie układu hormonalnego. EurEau popiera tę decyzję, ponieważ flufenacet rozkłada się do TFA, bardzo trwałej i bardzo mobilnej substancji, która nieustannie zanieczyszcza zasoby wody pitnej. Nie podjęto jednak decyzji w sprawie nieodnawiania innego pestycydu PFAS – flutolanili, którego rozkład również prowadzi do powstawania toksycznych substancji. Więcej tutaj.
Omnibus
Komisja Europejska opublikowała pakiet Omnibus I dotyczący sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju. Ten pierwszy pakiet, wraz z dwoma wnioskami dotyczącymi uproszczenia dyrektywy w sprawie sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju (CSRD) i należytej staranności przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju (CSDDD), zawierał wniosek dotyczący rozporządzenia delegowanego zmieniającego akty delegowane Taksonomii. Rozpoczęto konsultacje publiczne w celu podzielenia się opiniami zainteresowanych stron na temat wniosku. EurEau opracowała odpowiedź, w której podkreśliliśmy obawy, że zmiany mogą podważyć kontrolę nad zanieczyszczeniem wody u źródła, co ma kluczowe znaczenie dla strategii odporności wodnej, konkurencyjnej gospodarki o obiegu zamkniętym oraz bezpiecznej, przystępnej cenowo wody pitnej w Europie.
Odporność społeczeństw
Komisja Europejska opublikowała strategię, w której określiła działania mające na celu zwiększenie odporności społecznej UE. EurEau z zadowoleniem przyjmuje uznanie usług wodnych za warunek wstępny utrzymania podstawowych funkcji społecznych. Popieramy propozycję uwzględnienia w budżecie UE kwestii odporności. W strategii słusznie powiązano odporność społeczną z odpornością związaną z wodą, przystosowaniem się do zmian klimatu, biogospodarką i gospodarką o obiegu zamkniętym. Ze strategią można zapoznać się tutaj.
Prawo zamówień publicznych
Trybunał opublikował uwagi w odpowiedzi na konsultacje publiczne w sprawie przeprowadzonej przez Komisję oceny dyrektyw w sprawie zamówień publicznych.
EurEau wzywa Komisję do:
- Poprawy efektywności funduszy publicznych poprzez doprecyzowanie kryteriów wykraczających poza cenę i usprawnienie wydłużonych ram czasowych w celu wspierania terminowych inwestycji finansowanych przez UE.
- Zwiększenia udziału MŚP poprzez zmniejszenie ilości dokumentacji, umożliwienie elastycznych modyfikacji umów i zwiększenie konkurencji na małych rynkach.
- Wzmocnienia zamówień publicznych za pomocą narzędzi cyfrowych zgodnie z dyrektywą w sprawie usług użyteczności publicznej (2014/25/UE) w celu zapewnienia jasnych, gotowych na sytuacje kryzysowe i elastycznych procesów.
Dyrektywa INSPIRE
EurEau rozpoczęła prace w celu opracowania uwag w ramach konsultacji publicznych w sprawie oceny skutków dyrektywy INSPIRE.
Wieloletnie Ramy Finansowe UE
Parlament Europejski jest w trakcie przyjmowania sprawozdania z własnej inicjatywy w sprawie nowych wieloletnich ram finansowych po 2027 r. EurEau przedstawiła argumenty podkreślające potrzebę zwiększenia funduszy w nowej perspektywie w celu zapewnienia rozbudowy i modernizacji infrastruktury wodociągowej i kanalizacyjnej.
EurEau przygotowuje również informacje zwrotne na potrzeby konsultacji Komisji w sprawie wieloletnich ram finansowych, obejmujących wydatki na spójność oraz bezpieczeństwo i gotowość. Federacja współpracuje z Water Europe, Aquapublica Europea i Europejskim Stowarzyszeniem Wodnym (EWA) na rzecz ujednoliconego podejścia.
Dyrektywa w sprawie odporności podmiotów krytycznych (CERD)
W marcu EurEau spotkała się z DG ds. Spraw Wewnętrznych, aby omówić stan prac nad CERD. Rozmawialiśmy o powolnej transpozycji dyrektywy do prawa krajowego. Do tej pory uczyniło to tylko dziewięć państw członkowskich. Podmioty gospodarki wodnej powinny wywierać presję na organy państw członkowskich, aby przyspieszyły proces transpozycji. Działająca przy Komisji Grupa ds. Odporności Podmiotów Krytycznych (CERG) rozpocznie prace nad wytycznymi, które mają pomóc państwom członkowskim w określeniu środków w zakresie odporności dla podmiotów krytycznych. Planujemy zaprosić członków do wyznaczenia ekspertów ds. bezpieczeństwa jako punktów kontaktowych CERG.
Zanieczyszczenie
Jest mało prawdopodobne, aby UE osiągnęła nawet połowę celów w zakresie redukcji zanieczyszczeń do 2030 r., zgodnie z oceną monitorowania i perspektyw opublikowaną wspólnie przez Wspólne Centrum Badawcze Komisji Europejskiej i EEA. W raporcie stwierdzono, że jest mało prawdopodobne, aby UE zmniejszyła emisje mikroplastiku do środowiska o 30%. Gleba jest również zagrożona, a cel, jakim jest zmniejszenie strat składników odżywczych w glebie o 50%, jest “mało prawdopodobny”. Czytaj więcej.
Przygotowała Klara Ramm na podstawie danych EurEau i portali europejskich