Newsletter EurEau – Woda w UE, luty 2022

Newsletter EurEau – Woda w UE, luty 2022

Dyrektywa ściekowa

EurEau pracuje nad stanowiskami w związku z analizowanymi przez Komisję Europejską opcjami politycznymi dla dyrektywy. Prezydencja czeska uwzględniła tę tematykę w programie prac na jesień 2022 r., Komisja planuje przyjąć wniosek w lipcu.

Dyrektywa w sprawie osadów ściekowych

Przegląd dyrektywy przez KE trwa, a decyzja w sprawie ewentualnej rewizji zostanie podjęta dopiero w mandacie następnej Komisji.

Zrównoważone stosowanie pestycydów

Komisja Europejska finalizuje wniosek ustawodawczy w sprawie zrównoważonego stosowania pestycydów, który ma zostać przyjęty 23 marca. Wydaje się, że obecna dyrektywa zostanie przekształcona w rozporządzenie.

Rozporządzenie w sprawie statystyk dotyczących nakładów i produktów w rolnictwie (SAIO)

Projekt rozporządzenia SAIO

Projekt określa wymogi dotyczące gromadzenia danych Wspólnej Polityki Rolnej. Podczas gdy nacisk kładziony jest na stosowanie pestycydów, Parlament Europejski proponuje uzupełnić bazy danych o biocydy, nawozy, leki weterynaryjne i antybiotyki dodawane do paszy dla zwierząt. Dostęp do takich danych znacznie ułatwiłby zarządzanie ryzykiem w ramach planów bezpieczeństwa wody pitnej.

EurEau wezwała strony negocjujące w Trilogu do poparcia propozycji Parlamentu Europejskiego; podpisała list wspólnie z organizacjami pozarządowymi i rolnictwem ekologicznym, wzywając do poszerzenia zestawu danych i ich większej przejrzystości.

Prawo dotyczące zdrowych gleb

Zaproszenie do zgłaszania uwag do wniosku o opracowanie dyrektywy dotyczącej zdrowych gleb zostało przez KE otwarte. EurEau przygotowuje informację zwrotną (termin: 16 marca). Dyrektywa ma na celu znaczną poprawę stanu gleb do 2050 r. oraz ochronę gleb na tych samych podstawach prawnych, co powietrze i woda.

Środowiskowe normy jakości dla dyrektywy w sprawie wód podziemnych

W dniu 18 marca Komisja zorganizuje drugie warsztaty dla zainteresowanych stron.

Dyrektywa w sprawie norm jakości środowiska (EQSD) określa „substancje priorytetowe”, dla których normy muszą być spełnione w wodach powierzchniowych i których emisje muszą zostać zmniejszone lub (w przypadku priorytetowych substancji niebezpiecznych) wycofane. Dyrektywa w sprawie wód podziemnych  (GWD) określa normy dotyczące pestycydów i azotanów w wodach podziemnych oraz określa inne substancje, które państwa członkowskie powinny rozważyć w celu ustalenia bezpiecznych progów.

Tworzywa biodegradowalne

Inicjatywa UE w sprawie tworzyw biodegradowalnych ma na celu ustanowienie ram dla tworzyw sztucznych pochodzenia biologicznego, biodegradowalnych i kompostowalnych poprzez dostarczenie definicji, metod testowania i oceny zastosowań. Celem jest zapewnienie bezpieczeństwa środowiska oraz dostarczenie konsumentom jasne i godne zaufania dane.

Komisja rozpoczęła konsultacje na ten temat, trwają do 15 marca.

Nieumyślnie uwalniane tworzywa sztuczne

Komisja prowadzi konsultacje w sprawie przyszłych przepisów dotyczących tego problemu. W czwartym kwartale 2022 r. Komisja zaproponuje rozporządzenie w sprawie niezamierzonego uwolnienia mikrodrobin plastiku, które powinno obejmować etykietowanie, standaryzację, certyfikację i środki regulacyjne dla głównych źródeł.

Chociaż oczyszczone ścieki to tylko niewielka droga uwalniania mikroplastiku do środowiska, a wydajność jego usuwania w oczyszczalniach znacznie przekracza 90%, mikroplastik w osadach ściekowych mogą stanowić ograniczenie dla Gospodarki o Obiegu Zamkniętym. Komisja proponuje dodatkowy stopień oczyszczania jako jedną z opcji.

Konsultacje społeczne trwają do 17 maja.

PFAS

EurEau przyjęła plan działania wobec PFAS, dotyczący ograniczania PFAS i przeglądu aktów prawnych związanych z PFAS (CLP, REACH, EQSD, GWD, IED, SSD i UWWTD) oraz strategię komunikacji. Podczas spotkania z Komisją Europejską omówiono problem związany z zaopatrzeniem w wodę. EurEau weźmie także udział w posiedzeniu komitetu społeczno-gospodarczego ECHA na temat PFAS w pianach przeciwpożarowych.

Rozporządzenie w sprawie rtęci

Rozporządzenie jest poddawane przeglądowi i oczekuje się, że wniosek ustawodawczy zostanie przedstawiony w czwartym kwartale 2022 r. Koncentruje się na dalszym ograniczaniu pozostałych zastosowań rtęci w UE, zwłaszcza w amalgamatach dentystycznych i niektórych innych produktach z dodatkiem rtęci, takich jak żarówki i urządzenia pomiarowe, oraz na ich handlu międzynarodowym.

EurEau wysłała opinię w ramach konsultacji z zainteresowanymi stronami. KE rozpoczęła konsultacje społeczne, które potrwają do 3 maja. Opowiadamy się za zakazem stosowania amalgamatu dentystycznego. Uważamy, że lampy UV stosowane w procesach dezynfekcji powinny być zwolnione na mocy dyrektywy RoHS.

Dyrektywy w sprawie odnawialnych źródeł energii (RED) i w sprawie efektywności energetycznej (EED)

EurEau spotkała się z członkami PE, aby podkreślić zaniepokojenie włączeniem oczyszczalni ścieków do dyrektywy w sprawie efektywności energetycznej. Jesteśmy głęboko przekonani, że efektywność energetyczna oczyszczalni ścieków powinna być uwzględniona w dyrektywie ściekowej. Opublikowany zostaje projekt raportu RED autorstwa Marcusa Piepera, ale nie odnosi się bezpośrednio do operatorów wodnych.

Nowa dyrektywa w sprawie odnawialnych źródeł energii proponuje zasady, aby UE osiągnęła cel 40% odnawialnych źródeł energii do 2030 r., podczas gdy dyrektywa w sprawie efektywności energetycznej wzywa do oszczędności energii dla sektora publicznego i audytów energetycznych w celu zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych o 55 % oraz wnoszenie wkładu w inne inicjatywy Zielonego Ładu.

Odporność infrastruktury krytycznej: dyrektywy NIS2 i CER

Parlament Europejski i Rada kontynuują tzw. rozmowy trójstronne w celu sfinalizowania dyrektyw w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa w całej Unii (NIS2) oraz dyrektywy w sprawie odporności podmiotów krytycznych (CER). EurEau podkreśla potrzebę podejścia opartego na ryzyku i zapewnienia proporcjonalności środków, zwłaszcza dla małych operatorów.

Projekt zmienionej dyrektywy NIS ma na celu osiągnięcie wysokiego poziomu bezpieczeństwa sieci i systemów informatycznych w całej UE, podczas gdy dyrektywa CER ma na celu wzmocnienie zdolności krytycznych podmiotów do przeciwdziałania i odzyskiwania po złośliwych działaniach lub klęskach żywiołowych. Sektory wody pitnej i ścieków zostaną objęte zakresem obu dyrektyw.

Opracowała Klara Ramm, k.ramm@igwp.org.pl

Solidarni z Ukrainą CZYTAJ WIĘCEJ