Szanowni Państwo,
Izba Gospodarcza „Wodociągi Polskie” informuje, że w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Rządowego Centrum Legislacji, w serwisie Rządowy Proces Legislacyjny udostępniony został projekt rozporządzenia Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej w sprawie sposobu prowadzenia, w tym częstotliwości dokonywania wpisów, oraz wzoru dziennika gospodarowania wodą wraz z uzasadnieniami i Ocenami Skutków Regulacji. Wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów pod numerem UD144
Z uwagi na powyższe Izba zwraca się z uprzejmą prośbą o przesyłanie uwag i postulatów do ww. projektu do dnia 21.02.2019r. w formie edytowalnej na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.


 Link do projektu rozporządzenia

adwokat Paweł Sikorski
ekspert IGWP

Szanowni Państwo,

Izba Gospodarcza „Wodociągi Polskie” informuje, że w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Rządowego Centrum Legislacji, w serwisie Rządowy Proces Legislacyjny udostępniony został projekt ustawy o elektronizacji doręczeń oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Projekt ustawy wpisany został do Wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów pod numerem UD462.

Z uwagi na powyższe Izba zwraca się z uprzejmą prośbą o przesyłanie uwag i postulatów do ww. projektu do dnia 22.02.2019r. w formie edytowalnej na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Poniżej Izba załącza:

tekst projektowanej ustawy

uzasadnienie

ocenę skutków regulacji.

Magdalena Borowczyk-Zalewska
główny specjalista ds. prawnych IGWP

W związku z pojawiającymi się w dalszym ciągu wątpliwościami odnośnie stawki podatku od towarów i usług jaki miałby zastosowanie dla wody dostarczanej za pośrednictwem sieci wodociągowej , a zwłaszcza z nową propozycją Ministerstwa Finansów mającą tymże wątpliwościom zapobiec, Izba Gospodarcza „Wodociągi Polskie” uprzejmie informuje, iż w dniu 11.02.2019 r. przesłała do Ministerstwa Finansów, z wiadomością do MGMiŻŚ, kolejne pismo.

Szanowni Państwo,

uprzejmie informuję, że Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej skierował do rozpatrzenia przez Stały Komitet Rady Ministrów kolejną wersję ustawy o zmianie ustawy – Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw (UC142)

Nowa wersja projektu ustawy znajduje się tutaj

adw. Paweł Sikorski
Ekspert IGWP

W związku z nową matrycą VAT wprowadzoną przez Ministerstwo Finansów i opinią Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii, iż w nowych przepisach woda nie znalazła się w kategorii objętej stawką 8%, to będzie z automatu zakwalifikowana do stawki 23%, uprzejmie informuję, iż IGWP w momencie poznania stanowiska, przesłała w dniu 5.02.br. do Ministra Finansów, z wiadomością do MGMiŻŚ, następujące stanowisko:

Szanowni Państwo,

uprzejmie informujemy, iż w związku ze zgłoszeniem licznych uwag do projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw (UC142), Komitet Rady Ministrów zdecydował o nierozpatrywaniu dokumentu (nowy tekst) oraz zlecił Ministrowi Gospodarki Morskiej i Żeglugi  Śródlądowej zorganizowanie spotkania uzgodnieniowego.

Nadmieniamy, iż uwagi do procedowanego projektu ustawy Prawo wodne zgłosiła również IGWP.

Małgorzata Massel

specjalista ds. PR IGWP

Izba  Gospodarcza ,,Wodociągi Polskie’’, w załączeniu przekazuje Państwu stanowisko IGWP w przedmiocie oceny celu poboru wody przez przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne na potrzeby określenia opłat za usługi wodne na podstawie ustawy Prawo wodne.

Potrzeba opracowania przedmiotowego stanowiska wynika z prezentowanej przez Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie wykładani przepisów ustawy Praw wodne dotyczących pobierania opłat, zawartej w pismach kierowanych do przedsiębiorstw wodociągowo-kanalizacyjnych.

Treść stanowiska

Magdalena Borowczyk-Zalewska
główny specjalista ds. prawnych

Szanowni Państwo,
w imieniu Izby Gospodarczej „Wodociągi Polskie” uprzejmie informuję, iż Prezes UODO rozpoczyna konsultacje dotyczące umów powierzenia przetwarzania danych. Prezes UODO wskazał, iż zamierza przyjąć, zgodnie z art. 28 ust. 8 RODO, standardowe klauzule umowne w zakresie umów powierzenia przetwarzania danych.

Szczegóły konsultacji oraz informacje o przetwarzaniu danych ich uczestników są dostępne tutaj. Organ ochrony danych wskazał ponadto, że jest w szczególności zainteresowany uwagami wykraczającymi poza zakres wskazany w ogłoszeniu na stronie Urzędu.

W związku z tym Izba zwraca się o przesyłanie wszelkich uwag i postulatów w odniesieniu do ww. konsultacji w terminie do dnia 30.01.2019r. w formie edytowalnej na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Magdalena Borowczyk-Zalewska
główny specjalista ds. prawnych

Szanowni Państwo,
w imieniu Izby Gospodarczej ”Wodociągi Polskie” uprzejmie informuję, że w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji zostały udostępnione:

  • projekt ustawy – Prawo zamówień publicznych (numer w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów: UD472) wraz z uzasadnieniem i oceną skutków regulacji, 
  • projekt ustawy – Przepisy wprowadzające – Prawo zamówień publicznych (numer w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów: UD473) wraz z uzasadnieniem i oceną skutków regulacji.

Zwracam się z uprzejmą prośbą o zgłaszanie ewentualnych uwag w nieprzekraczalnym terminie do dnia 11.02.2019r. w wersji edytowalnej na adres poczty elektronicznej: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Poniżej linki do treści projektów ustaw wraz z uzasadnieniem i OSR:
https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12320355/katalog/12565433#12565433
https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12320354/katalog/12565374#12565374

Magdalena Borowczyk-Zalewska
główny specjalista ds. prawnych

Szanowni Państwo,

w dniu 31 grudnia 2018 roku w Dzienniku Ustaw, poz. Poz. 2538 opublikowana została Ustawa z dnia 28 grudnia 2018 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw.

Dla przedsiębiorstw, w tym przedsiębiorstw wodociągowo-kanalizacyjnych, w zakresie zawartych umów sprzedaży energii elektrycznej istotne regulacje zawiera art.5 i 6 ustawy zmianującej:

Art. 5. 1. W 2019 r. ceny i stawki opłat zawarte w taryfie lub zbiorze cen i stawek opłat za energię elektryczną opracowywanym przez przedsiębiorstwo energetyczne i wprowadzanym jako obowiązujący dla określonych w nim odbiorców, zwanym dalej „cennikiem energii elektrycznej”, przedsiębiorstwa energetycznego zajmującego się:
1) przesyłaniem lub dystrybucją energii elektrycznej – określa się w wysokości nie wyższej niż ceny i stawki opłat brutto stosowane w dniu 31 grudnia 2018 r., uwzględniając zmniejszenie stawek opłaty przejściowej, o której mowa w art. 11b ust. 1 ustawy zmienianej w art. 2; Dziennik Ustaw – 4 – Poz. 2538

2) obrotem energią elektryczną – określa się w wysokości nie wyższej niż ceny i stawki opłat brutto stosowane w dniu 30 czerwca 2018 r., uwzględniając zmniejszenie stawki podatku akcyzowego na energię elektryczną, o której mowa w art. 89 ust. 3 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.

2. W przypadku gdy przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy ceny i stawki opłat w taryfie lub cenniku energii elektrycznej na 2019 r. zostały ustalone na podstawie przepisów obowiązujących przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, przedsiębiorstwo energetyczne, w terminie do dnia 30 stycznia 2019 r., wystąpi do Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki, zwanego dalej „Prezesem URE”, z wnioskiem o zmianę taryfy lub uwzględnia w cenniku energii elektrycznej ceny i stawki opłat ustalone zgodnie z ust. 1.

3. Przedsiębiorstwo energetyczne jest obowiązane do uwzględnienia cen i stawek opłat, o których mowa w ust. 1, w rozliczeniu z odbiorcą za okres od dnia 1 stycznia 2019 r.

,,Art. 6. 1. Przedsiębiorstwo energetyczne wykonujące działalność gospodarczą w zakresie obrotu energią elektryczną, które po dniu 30 czerwca 2018 r. zawarło umowy sprzedaży energii elektrycznej lub umowy kompleksowe:
1) z ceną lub stawką opłaty wyższą od ceny lub stawki opłaty wynikającej z ostatnio obowiązującej umowy, albo
2) po raz pierwszy z odbiorcą końcowym, z ceną lub stawką opłaty wyższą niż cena lub stawka opłaty wskazana w taryfie lub cenniku energii elektrycznej, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2
– jest obowiązane do zmiany warunków tej umowy nie później niż do dnia 1 kwietnia 2019 r., ze skutkiem od dnia 1 stycznia 2019 r.

2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, zmiana warunków umowy następuje poprzez zmianę ceny energii elektrycznej na cenę nie wyższą niż wskazana w taryfie lub cenniku energii elektrycznej, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2.’’

Na podstawie art. 21 Ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, z mocą od dnia 1 stycznia 2019 r.

W dniu dzisiejszym tj. 2.01.br. IGWP skontaktowała się z Ministerstwem Energii Wydziałem Analiz Rynku Mocy i Energii, celem uzyskania odpowiedzi nt. trybu wdrożenia w życie zapisów ustawy.
Uzyskaliśmy odpowiedź, iż Ministerstwo powołało Zespół do spraw wdrożenia ustawy nowelizującej. Izba będzie na bieżąco monitorować prace powołanego Zespołu, by móc jak najszybciej poinformować Członków IGWP o zasadach wdrażania przepisów znowelizowanej ustawy.

Dodatkowo informujemy, iż w związku z wystosowaniem w dniu 10 grudnia 2018 r. przez Prezes IGWP Doroty Jakuta listu do Prezesa Rady Ministrów RP w sprawie konsekwencji wzrostu cen energii elektrycznej dla przedsiębiorstw wodociągowo-kanalizacyjnych ( treść pisma zamieszczona została na stronie IGWP), Minister Energii Krzysztof Tchórzewski zobowiązany został do udzielenia IGWP odpowiedzi.

adw. Paweł Sikorski 
ekspert IGWP

Wyszukiwanie

Nasze szkolenia

Materiały zabezpieczone

Materiały dostępne po wpisaniu hasła

Newsletter IGWP

Rozwiń aby zapisać się do newslettera

Zapisz się do newslettera IGWP i bądź na bieżąco z informacjami i naszą ofertą.

Poniżej proszę wybrać listy newslettera oraz wpisać e-mail na który będą wysyłane informacje.