Szanowni Państwo,

Uprzejmie informujemy, że Ministerstwo Aktywów Państwowych skierowało do Izby Gospodarczej „Wodociągi Polskie” w ramach konsultacji publicznych, projekt rozporządzenia Ministra Aktywów Państwowych w sprawie ceny referencyjnej energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii w 2020r. oraz okresów obowiązujących wytwórców, którzy wygrali aukcje w 2020 r.

W związku z powyższym zwracamy się z prośbą o zapoznanie się z ww. projektem oraz przedłożenie ewentualnych uwag i propozycji zmian w terminie do 6 marca 2020r. drogą elektroniczną w formie edytowalnej na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Poniżej znajdą Państwo przedmiotowy projekt wraz z uzasadnieniem oraz oceną skutków regulacji.

adw. Paweł Sikorski 

Szanowni Państwo,

W imieniu Izby Gospodarczej „Wodociągi Polskie” informuję, iż w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej trwają prace przygotowawcze nad zmianą rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle hydrotechniczne i ich usytuowanie. Celem resortu jest złożenie w procesie legislacyjnym aktu prawnego, który, w kolejnych latach, będzie kształtował zasady nowoczesnego i bezpiecznego budownictwa hydrotechnicznego w Polsce.

Ministerstwo, kierując pismo do Izby, zaznaczyło, że doświadczenia branży w praktycznym stosowaniu prawa są dla prawodawcy cenną informacją zwrotną.

Mając powyższe na uwadze, zwracamy się do Państwa z prośbą o przekazywanie uwag do obecnie obowiązujących przepisów wraz z propozycjami ich zmiany do dnia 26.02 br. drogą mailową na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Izba wskazuje, iż etap zbierania uwag i propozycji uległ wydłużeniu w stosunku do wcześniej wyznaczonego terminu (informacja na stronie Izby z dnia 2 stycznia 2020 r.).

Magdalena Borowczyk - Zalewska
główny specjalista ds. prawnych IGWP 

 

Szanowni Państwo,

Izba Gospodarcza „Wodociągi Polskie” informuje, iż z dniem 6 lutego 2020 roku zaczęło obowiązywać rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 20.01.2020 r. w sprawie formy i układu przekazywanych wyników pomiarów ilości pobranych wód podziemnych i wód powierzchniowych oraz ilości i jakości ścieków wprowadzanych do wód lub do ziemi (Dz.U. z 2020 r. poz. 144).

Treść rozporządzenia wraz z załącznikami stanowiącymi wzory układów przekazywanych wyników pomiarów znajduje się [TUTAJ]

Zgodnie z art. 304 ust. 1 ustawy Prawo wodne: ”Podmioty korzystające z usług wodnych są obowiązane do przekazywania wyników prowadzonych pomiarów ilości pobieranych wód podziemnych i wód powierzchniowych oraz ilości i jakości ścieków wprowadzanych do wód lub do ziemi, w zakresie określonym w pozwoleniu wodnoprawnym albo pozwoleniu zintegrowanym:

1) do organu właściwego w sprawach pozwoleń wodnoprawnych albo organu właściwego do wydania pozwolenia zintegrowanego – w terminie do dnia 1 marca każdego roku za rok poprzedni;

2) do właściwego organu Inspekcji Ochrony Środowiska:

a) w przypadku pomiarów ciągłych – w terminie 30 dni od dnia zakończenia półrocza, w którym pomiary zostały wykonane – za I półrocze oraz w terminie do dnia 31 stycznia roku następującego po roku kalendarzowym, w którym pomiary zostały wykonane – za rok kalendarzowy,

b) w przypadku pomiarów okresowych wykonywanych częściej niż jeden raz w miesiącu – w terminie 30 dni od dnia zakończenia kwartału, w którym pomiary zostały wykonane,

c) w pozostałych przypadkach – w terminie 30 dni od dnia zakończenia pomiaru”.

Marcin Błędzki
główny specjalista ds. ekonomicznych IGWP

Szanowni Państwo,

Ministerstwo  Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, skierowało do Izby Gospodarczej, "Wodociągi Polskie’’ w ramach  konsultacji rozpoczęcie procedury włączania kwalifikacji rynkowej – „Serwisowanie małych oczyszczalni ścieków” do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (ZSK) przez Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.

W związku z powyższym zwracamy się z prośba o wyrażenie opinii, uwag na temat społeczno-gospodarczej potrzeby włączenia tej kwalifikacji do ZSK i przesłanie  w terminie do 26 lutego 2020r., w tym drogą elektroniczną, w formie edytowalnej na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Treść wniosku wraz z charakterystykę kwalifikacji TUTAJ. 

 adw. Paweł Sikorski

Szanowni Państwo,

W ramach realizacji zaktualizowanego Programu Zintegrowanej Informatyzacji Państwa, przewidzianego na lata 2019 – 2022, w Ministerstwie Cyfryzacji zainicjowany został przegląd aktów prawnych pod kątem zapewnienia domyślności cyfrowej procedur i usług oraz wprowadzenia dalszych ułatwień i zmniejszenia obciążeń prawnych.

  • W związku z powyższym  Ministerstwo zwróciło  się do IGWP z prośbą o pomoc w identyfikacji takich obszarów oraz:wskazanie procedur, które są realizowane lub prowadzone papierowo bądź, w których można wprowadzić ułatwienia albo zmniejszyć obciążenia prawne;
  • wskazanie przepisów, które wymagają zmian pod kątem umożliwienia cyfrowej realizacji procedur i budowy e-usług wraz z propozycjami nowego brzmienia tych przepisów.

W związku z powyższym zwracamy się z prośbą o przedstawienie propozycji i przesłanie  ich w terminie do 13 lutego 2020r., w tym drogą elektroniczną, w formie edytowalnej na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

adw. Paweł Sikorski

Szanowni Państwo,

Izba Gospodarcza „ Wodociągi Polskie” informuje, iż dnia 30 stycznia 2020 r. w Dzienniku Ustaw pod poz. 150 została opublikowana ustawa z dnia 23 stycznia 2020 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw, która wprowadziła możliwość korzystania z papierowej ewidencji odpadów.

Nowelizacja ustawy dopuszcza  równolegle prowadzenie ewidencji w BDO oraz w formie papierowej w okresie do 30 czerwca 2020 r., o ile przekazujący odpady wystawi kartę przekazania odpadów (KPO) lub kartę przekazania odpadów komunalnych (KPOK) w tej formie. W takim przypadku kierujący środkiem transportu, którym są transportowane odpady lub odpady komunalne, jest obowiązany posiadać w trakcie transportu sporządzoną w formie papierowej  odpowiednio KPO lub KPOK, albo ich kopie. Tak prowadzona ewidencja będzie jednak wymagać wprowadzenia  dokumentów wystawionych w formie papierowej do 30 czerwca2020 r. do systemu BDO najpóźniej do 31 lipca 2020 r.

Rozwiązanie zawarte w ustawie nie ogranicza możliwości działania przedsiębiorcom, którzy dostosowali już swoje działania do prowadzenia ewidencji w sposób elektroniczny, za pośrednictwem BDO.

Nowelizacja ustawy stanowi również, iż w sytuacji, w której następuje awaria systemu BDO w sposób uniemożliwiający sporządzanie dokumentów w formie elektronicznej, dopuszczalne jest wystawianie dokumentów ewidencji w formie papierowej lub elektronicznej poza systemem BDO, przez czas trwania awarii. W przypadku zastosowania formy papierowej przekazujący odpady jest zobowiązany  sporządzić KPO lub KPOK w odpowiedniej liczbie egzemplarzy dla każdego z posiadaczy odpadów - przekazującego odpady, każdego transportującego odpady oraz przejmującego odpady. W przypadku awarii kierujący środkiem transportu, którym są transportowane odpady lub odpady komunalne, jest obowiązany posiadać w trakcie transportu odpowiednio KPO lub jej kopię, lub KPOK  lub jej kopię, sporządzoną w formie papierowej.  O czasie trwania awarii systemu BDO administrator tego systemu jest zobowiązany poinformować poprzez zamieszczenie komunikatu w tym przedmiocie na swojej stronie BIP oraz na stronie internetowej rejestru  BDO umożliwiającej dostęp do indywidualnego konta BDO, o ile jest to technicznie możliwe.

Po usunięciu awarii i przywróceniu funkcjonalności bazy należy  uzupełnić dokumentację w BDO nie później niż w terminie 30 dni od dnia ustania awarii.

Nowelizacja ustawy wprowadziła przesunięcie terminów w zakresie sprawozdawczości z zakresu gospodarowania odpadami.

I tak, określony przepisem art. 76 ust. 1 ustawy o odpadach termin na złożenie sprawozdań odpadowych, o których mowa w przepisach art. 73, art. 74a i art. 75 do dnia 15 marca każdego roku za rok poprzedni został przesunięty w odniesieniu do sprawozdań za 2019 r. do dnia 30 czerwca 2020 r.

W przypadku awarii systemu BDO uniemożliwiającej złożenie sprawozdań odpadowych, o których mowa w przepisach art. 73, art. 74a i art. 75 w wyznaczonym ustawowo terminie, sprawozdania te składa się niezwłocznie po ustaniu awarii.  W takiej sytuacji administrator systemu BDO jest zobowiązany poinformować  o czasie trwania awarii poprzez zamieszczenie komunikatu w tym przedmiocie na swojej stronie BIP oraz na stronie internetowej rejestru  BDO umożliwiającej dostęp do indywidualnego konta BDO, o ile jest to technicznie możliwe.

Analogiczne regulacje wprowadzono do sprawozdań składanych na podstawie przepisów ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.

Gdy chodzi o terminy na złożenie sprawozdań, o których mowa w przepisach ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, wskazać należy, iż sprawozdania za 2019 r., o których mowa w art. 9n ust. 1 (składane przez podmioty odbierające odpady komunalne), art. 9na ust. 1 (składane przez podmioty prowadzące punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych) i art. 9nb ust. 1 ustawy (inne podmioty zbierające odpady komunalne), przekazuje się w terminie do dnia 30 czerwca 2020 r. Natomiast sprawozdania za 2019 r., o których mowa w art. 9q ustawy (składane przez wójta dotyczące realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi), przekazuje się w terminie do dnia 31 sierpnia 2020 r., zaś sprawozdania za 2019 r., o których mowa w art. 9s ustawy (sprawozdania marszałka województwa dotyczące realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi), przekazuje się w terminie do dnia 31 października 2020 r.

W przypadku awarii systemu BDO uniemożliwiającej złożenie sprawozdań, o których mowa w art. 9n ust. 1, art. 9na ust. 1, art. 9nb ust. 1, art. 9q ust. 1 i art. 9s ust. 1, w wyznaczonym ustawowo terminie, sprawozdania te składa się niezwłocznie po ustaniu awarii. I odnośnie tej sytuacji  administrator systemu BDO  zamieszcza komunikat o czasie trwania awarii na swojej stronie BIP oraz na stronie internetowej rejestru umożliwiającej dostęp do indywidualnego konta BDO, o ile jest to technicznie możliwe.

Ustawa weszła w życie z dniem 31 stycznia 2020 r., z tym że większość jej przepisów stosuje się od dnia 1 stycznia 2020 r., z wyłączeniem przepisów karnych. W konsekwencji oznacza to, że dodany przywołaną na wstępie nowelizacją ustawy o odpadach przepis art.236a, dotyczący możliwości prowadzenia papierowej ewidencji, stosuje się do prowadzenia ewidencji odpadów z mocą wsteczną od dnia 1 stycznia 2020 r.

Magdalena Borowczyk - Zalewska
główny specjalista ds. prawnych IGWP 

Szanowni Państwo,
Izba Gospodarcza „Wodociągi Polskie” uprzejmie informuje, iż w dniu 24 stycznia br. na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji, w zakładce Rządowy Proces Legislacyjny, został zamieszczony Projektu ustawy o zmianie ustawy o zarządzaniu kryzysowym oraz niektórych innych ustaw
W związku z powyższym Izba zwraca się z uprzejmą prośbą o zgłoszenie uwag do ww. projektu w nieprzekraczalnym terminie do 31 stycznia 2020r., w tym drogą elektroniczną, w formie edytowalnej na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Projekt ustawy

Uzasadnienie

OSR

Adw. Paweł Sikorski

Szanowni Państwo,

Izba Gospodarcza „Wodociągi Polskie” organizuje konferencję energetyczną pn. Samowystarczalność energetyczna przedsiębiorstw wodno-kanalizacyjnych, mającą na celu pokazanie drogi do zminimalizowania kosztów energii przedsiębiorstw wodociągowo-kanalizacyjnych.

Podczas konferencji przedstawiciele Duńskich Wodociągów omówią konkretne doświadczenia w przeprowadzaniu procesów modernizacyjnych we własnych przedsiębiorstwach, zaprezentują nowoczesne urządzenia obniżające koszty energii, a także sposoby „eksportu” i przykłady zastosowania nowoczesnych rozwiązań.

Przedstawienie duńskich doświadczeń, które doprowadziły do minimalizacji kosztów używanej energii do poziomu poniżej 5% w takich miastach jak Kopenhaga, Aarhus czy Odense, jest niezwykle ważne dla polskich przedsiębiorców w świetle wzrastających cen. Prelegenci zaprezentują swoje realizacje oraz podejmą się roli konsultantów, udzielając odpowiedzi na pytania uczestników.

Termin i miejsce organizacji:

  • 26 lutego, godz. 09.30 - 16.00
  • Warszawa, Golden Floor Plaza, al. Jerozolimskie 123A (termin zgłoszeń 18.02.2020r.)

Koszt uczestnictwa:

  • Członkowie - 420 PLN (+23% VAT)
  • Pozostali uczestnicy - 540 PLN (+23% VAT)

Płatność – na podstawie faktury wystawionej w ciągu 7 dni od daty zakończenia wydarzenia.

Miejsce nadsyłania zgłoszeń i kontakt z organizatorem:

Iwona Włodarek, tel. 52 376 89 28, fax 52 376 89 20, email: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Serdecznie zapraszamy do udziału.

Potwierdzeniem uczestnictwa jest szczegółowa iadomość zawieraj, przesłana przez organizatora na adres EMAIL DO POTWIERDZEŃ (podany w formularzu zgłoszeniowym), najpóźniej na 5 dni przed rozpoczęciem.

Formularz zgłoszeniowy

Program

Oferta do pobrania

Szanowni Państwo,

Izba Gospodarcza „Wodociągi Polskie” informuje, iż z dniem 31 grudnia 2019 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 13 grudnia 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie jednostkowych stawek opłat za usługi wodne (Dz. U. 2019 poz. 2452).

Konieczność zmiany rozporządzenia wynika z wejścia w życie ustawy z dnia 11 września 2019 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2170) w zakresie dotyczącym:

  1. odstąpienia od obowiązku wykorzystywania przyrządów pomiarowych podlegających prawnej kontroli metrologicznej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 11 maja 2001 r. – Prawo o miarach (Dz. U. z 2019 r. poz. 541, z późn. zm.);
  2. zmiany terminu wejścia w życie przepisów dotyczących uwzględnienia wielkości średniego niskiego przepływu z wielolecia (SNQ) w sposobie ustalania opłaty stałej za pobór wód powierzchniowych;
  3. zmiany terminu wejścia w życie przepisów dotyczących uwzględnienia wielkości zasobów dostępnych w sposobie ustalania opłaty stałej za pobór wód podziemnych;
  4. zmiany terminu obowiązywania przepisów dotyczących okresu, w którym do naliczenia wysokości opłaty stałej za pobór wód podziemnych i powierzchniowych stosuje się niezróżnicowane górne jednostkowe stawki opłat za pobór tych wód.

Co istotne, rozporządzenie to nie zmienia jednostkowych stawek opłat za usługi wodne.

Tekst ogłoszonego rozporządzenia znajduje się [tutaj]

Marcin Błędzki
główny specjalista ds. ekonomicznych IGWP

Izba Gospodarcza „Wodociągi Polskie” informuje, iż Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej rozpoczyna prace przygotowawcze do nowelizacji rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 20 kwietnia 2007r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowlane hydrotechniczne, zwanego dalej rozporządzeniem.

Jak wskazało Ministerstwo, rozporządzenie wymaga aktualizacji przede wszystkie względu na zmiany technologiczne, jakie nastąpiły w ciągu ostatniej dekady, tudzież konieczność aktualizacji odwołań do norm oraz dostosowania do innych regulacji, będących w polskim obiegu prawnym.

Zmiany warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle hydrotechniczne będą mieć wpływ na przygotowanie i realizację projektów prowadzonych przez jednostki państwowe, samorządowe i inwestorów prywatnych. Nowelizacja wymaga szczegółowych analiz i konsultacji ze względu na wysoką szczegółowość oraz potencjalny istotny wpływ na rynek budownictwa wodnego w Polsce.

O przekazywanie uwag do obecnie obowiązujących przepisów wraz z propozycjami ich zmian  Ministerstwo zwróciło się również do Izby Gospodarczej „Wodociągi Polskie”.

Mając powyższe na względzie, Izba zwraca się o przekazywania uwag  do dnia 31.01.2020r. w formie edytowalnej na adres e-mailowy: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Magdalena Borowczyk-Zalewska
Główny specjalista ds. prawnych

 

Wyszukiwanie

Nasze szkolenia

Materiały zabezpieczone

Materiały dostępne po wpisaniu hasła

Newsletter IGWP

Rozwiń aby zapisać się do newslettera

Zapisz się do newslettera IGWP i bądź na bieżąco z informacjami i naszą ofertą.

Poniżej proszę wybrać listy newslettera oraz wpisać e-mail na który będą wysyłane informacje.