Szanowni Państwo, 

Izba Gospodarcza „Wodociągi Polskie” uprzejmie informuje, że na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji, w zakładce Rządowy Proces Legislacyjny, został zamieszczony projekt ustawy o wzajemnym uznawaniu towarów zgodnie z prawem wprowadzonych do obrotu w innym państwie członkowskim.

W związku z powyższym Izba zwraca się z uprzejmą prośbą o zgłoszenie uwag do ww. projektu w nieprzekraczalnym terminie do 18 października 2019r., w tym drogą elektroniczną, w formie edytowalnej na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..


Uprzejmie prosimy o zgłaszanie uwag w formie tabeli, składającej się z trzech kolumn w podziałem na:
1) przepis projektu, którego uwaga dotyczy,
2) treść uwagi,
3) uzasadnienie uwagi, propozycja zapisu alternatywnego.


Projekt ustawy z załącznikami, uzasadnieniem i OSR projektu został opublikowany tutaj.

Marcin Błędzki
główny specjalista ds. ekonomicznych IGWP

W związku z licznymi zapytaniami kierowanymi do IGWP dotyczącymi problematyki zagospodarowania komunalnych osadów ściekowych zamieszczamy poniższą informację:

Odnotowywany w ostatnich latach dynamiczny rozwój budowy i rozbudowy sieci kanalizacyjnych oraz oczyszczalni ścieków komunalnych prowadzi do powstawania dużych ilości komunalnych osadów ściekowych. Zgodnie z danymi publikowanymi przez GUS w roku 2003 wytworzonych zostało w Polsce 447 tys. ton suchej masy komunalnych osadów ściekowych, zaś w roku 2018 ilość ta wynosiła już 583 tys. ton.
Zasady przetwarzania i ostatecznego zagospodarowywania komunalnych osadów ściekowych stanowiących odpady reguluje zarówno prawo europejskie, jak i krajowe.
Osad ściekowy jest pozostałością po procesie oczyszczenia ścieków. Osad nie jest ściekiem! Komunalne osady ściekowe zawierają wiele wartościowych substancji odżywczych (między innymi związki azotu i fosforu, jak w nawozach), wysoką kaloryczność (można z nich produkować energię elektryczną i ciepło w procesach np. termicznej utylizacji) oraz związki organiczne umożliwiające jego fermentację w celu produkcji biogazu, a następnie w celu produkcji energii elektrycznej i ciepła. Osad, mimo, że jest odpadem jest także odnawialnym źródłem energii oraz bezcennym źródłem biogenów. Dlatego normy prawne dopuszczają jego stosowanie w rolnictwie, do uprawy roślin przeznaczonych do produkcji kompostu, do uprawy roślin nieprzeznaczonych do spożycia i do produkcji pasz, do rekultywacji terenów, w tym gruntów na cele rolne, do kompostowania, w leśnictwie itd. Oczywiście jest to możliwe po spełnieniu bardzo restrykcyjnych warunków. Podstawą jest stabilizacja osadu, czyli pozbawienie go zdolności do zagniwania i eliminacja zagrożenia dla środowiska lub życia i zdrowia ludzi. Osad opuszczający oczyszczalnię ścieków musi być bezpieczny dla środowiska i ludzi.
Odnośnie zagospodarowywania komunalnych osadów ściekowych znajduje zastosowanie hierarchia postępowania z odpadami, którą reguluje art. 17 Ustawy o odpadach. Zgodnie z tym przepisem priorytet powinny mieć działania nakierowane na zapobieganie powstawaniu osadów ściekowych, a w dalszej kolejności ich przygotowywanie do ponownego użycia (np. w rolnictwie), recykling, inne procesy odzysku (np. odzysk energii poprzez fermentację i produkcje energii z biometanu lub poprzez spalanie).
W dużych miastach powstaje bardzo dużo komunalnych osadów ściekowych. Dawniej, jedyną metodą ich zagospodarowania było składowanie na składowisku odpadów, albo przetworzenie w taki sposób, aby mógł być wykorzystany przyrodniczo. Dzięki ostatnim inwestycjom w branży wodno – ściekowej w polskich miastach zaczęły powstawać spalarnie komunalnych osadów ściekowych, które jednak opłacają się tylko tam, gdzie funkcjonują duże oczyszczalnie. Wykorzystanie spalarni komunalnych osadów ściekowych ułatwia ich zagospodarowanie szczególnie wtedy, gdy osadów jest na tyle dużo, że trudno je transportować lub koszty transportu są znaczne. W mniejszych oczyszczalniach osady muszą być wywożone z oczyszczalni i zagospodarowywane w środowisku.
Należy podkreślić, iż każdy wywóz osadów z oczyszczalni podlega przepisom prawa o odpadach. Jest on rejestrowany i monitorowany przez odpowiednie służby (WIOŚ), - oczyszczalnia jest bowiem traktowana jako producent odpadów. Obowiązki producenta uzależnione są od dalszego sposobu postępowania z osadami. Zgodnie z art. 96 ust. 3 ustawy o odpadach tylko w przypadku stosowania komunalnych osadów ściekowych w rolnictwie czy do uprawy roślin to wytwórca odpowiada za ich stosowanie w środowisku do końca tego procesu oznacza to, że przekazanie osadów innemu podmiotowi nie zwalnia przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego z obowiązku nadzoru nad osadami aż do fizycznego ich unieszkodliwienia.
IGWP wskazuje także, iż sposób aplikacji osadów ściekowych do gleby reguluje wówczas rygorystycznie rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 6 lutego 2015 r. w sprawie komunalnych osadów ściekowych, które określa możliwe do zastosowania dawki osadów oraz ich parametry jakościowe. Producent osadów ściekowych musi także zapewnić szczegółowe badania jakości tych osadów i gruntów, na których mają być stosowane osady, a badania te muszą być wykonane w akredytowanych laboratoriach badawczych.
Natomiast w przypadku wielu pozostałych możliwych sposobów postępowania z osadami (tj. stosowanie do rekultywacji terenów, przy kompostowaniu, fermentacji do produkcji biogazu, a następnie energii) – obowiązki po stronie producenta są bardziej ograniczone. Zgodnie bowiem z art. 27 ust. 3 ustawy o odpadach w wyniku przekazania osadów z oczyszczalni do kolejnego podmiotu odpowiedzialność za ich prawidłowe zagospodarowanie przechodzi właśnie na ten podmiot, który od momentu przekazania odpowiada za stosowanie komunalnych osadów ściekowych zgodnie z przepisami i w tym zakresie podlega kontroli uprawnionych do tego organów. Oczywiście przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne przekazując innemu podmiotowi osady musi zadbać z wyjątkową starannością o sprawdzenie wszystkich pozwoleń i koncesji na zagospodarowanie osadów ściekowych, które podmiot ten musi posiadać, w świetle ustawy o odpadach.
IGWP pragnie podkreślić, że problematyka zagospodarowania komunalnych osadów ściekowych jest materią niezwykle złożoną, wymagająca szerokiej wiedzy specjalistycznej, stąd też wszelkie informacje kierowane m.in. do odbiorców usług – mieszkańców winny być w ocenie Izby kompletne, poparte również szeroką argumentacją w zakresie unormowań prawnych oraz dopuszczalnych sposobów i trybów zagospodarowania osadów, wyjaśniające dogłębnie specyfikę i możliwości stosowania komunalnych osadów ściekowych

Dorota Jakuta
prezes IGWP

Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej rozpoczyna ogólnopolskie konsultacje społeczne projektu planu przeciwdziałania skutkom suszy (PPSS). To pierwszy tak kompleksowy dokument planistyczny dotyczący zjawiska suszy. Konsultacje trwają od 15 sierpnia 2019 r. do 15 lutego 2020 r., a spotkania konsultacyjne zaplanowano w 15 miastach Polski, kolejno: Poznań, Zielona Góra, Wrocław, Gliwice, Lublin, Rzeszów, Kraków, Szczecin, Koszalin, Gdańsk, Bydgoszcz, Olsztyn Białystok, Łódź, Warszawa. Szczegóły dotyczące lokalizacji oraz terminów spotkań znajdują się na stronie www.stopsuszy.pl/konsultacje-spoleczne/

Szanowni Państwo,
Izba Gospodarcza „Wodociągi Polskie” uprzejmie informuje, iż w dniu 08.08.2019r. o godz. 14.00 planowane są obrady Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, w czasie których odbędzie się pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw (druk nr 3695). W imieniu Izby w obradach uczestniczyć będą: Dorota Jakuta – Prezes Izby oraz Paweł Sikorski – ekspert ds. prawnych IGWP. Reprezentanci Izby będą zabiegać o zmianę dwóch objętych ww. projektem przepisów, tj. art.1 pkt 51) projektu dodającego w art.271 ustawy – Prawo wodne ust. 5b oraz art.1 pkt 85) projektu dodającego w ww. ustawie art. 552a.

W przypadku pierwszej zmiany Izba wnioskować będzie o objęcie wyjątkiem od obowiązku uiszczania opłaty stałej w odniesieniu do realizacji przedsięwzięć przed przystąpieniem do ich użytkowania do wszystkich urządzeń służących do realizacji usług wodnych, a nie tylko – jak zamierza projektodawca – obiektów liniowych.

Odnośnie drugiej zmiany Izba z kolei będzie wnosić, aby w przypadku gdy pozwolenie wodnoprawe albo pozwolenie zintegrowane nie określa zakresu korzystania z wód w m3/s, ustalenie wysokości opłaty stałej za usługi wodne, o których mowa w art. 271 ust. 2–5, dokonywane było z uwzględnieniem wyrażonych w m3/rok maksymalnych ilości możliwych do:
1) pobrania wód podziemnych albo powierzchniowych,
2) odprowadzania do wód – wód opadowych lub roztopowych ujętych w otwarte lub zamknięte systemy kanalizacji deszczowej służące do odprowadzania opadów atmosferycznych albo systemy kanalizacji zbiorczej w granicach administracyjnych miast,
3) odprowadzania do wód – wód pochodzących z odwodnienia gruntów w granicach administracyjnych miast,
4) wprowadzania ścieków do wód lub do ziemi.

Magdalena Borowczyk - Zalewska
główny specjalista ds. prawnych 

Szanowni Państwo,

Izba Gospodarcza „Wodociągi Polskie” informuję, iż w Dzienniku Ustaw z dnia 23 lipca 2019 r. pod poz. 1369 zostało opublikowane rozporządzenie Ministra Energii w sprawie sposobu obliczenia kwoty różnicy ceny i rekompensaty finansowej oraz sposobu wyznaczania cen odniesienia. Rozporządzenie do ustawy o cenach prądu wejdzie w życie 14 sierpnia 2019 r.
Głównym celem rozporządzenia jest określenie zasad rozliczania pomiędzy przedsiębiorstwami obrotu a Funduszem Wypłat Różnicy Ceny oraz sposobu wyznaczania obowiązujących 30 czerwca 2018 r. cen i stawek opłat za energię elektryczną dla odbiorców końcowych (cen odniesienia).

Tekst ww. rozporządzenia tutaj.

Magdalena Borowczyk-Zalewska
główny specjalista ds. prawnych

 

Szanowni Państwo,

Izba Gospodarcza „Wodociągi Polskie” informuje, iż w Dzienniku Ustaw z dnia 15.07.2019 r. pod poz. 1311 zostało opublikowane Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 12 lipca 2019 r. w sprawie substancji szczególnie szkodliwych dla środowiska wodnego oraz warunków, jakie należy spełnić przy wprowadzaniu do wód lub do ziemi ścieków, a także przy odprowadzaniu wód opadowych lub roztopowych do wód lub do urządzeń wodnych. Ww. akt prawny wszedł w życie 16.07.2019 r.

Link na stronę Dziennika Ustaw RP:

https://dziennikustaw.gov.pl/du/2019/1311/1

Magdalena Borowczyk - Zalewska
główny specjalista ds. Prawnych

Szanowni Państwo,

Izba Gospodarcza „Wodociągi Polskie” przypomina, iż niedługo tj. dnia 29.07.2019 r. mija termin składania oświadczenia odbiorcy końcowego energii elektrycznej dla podmiotów wskazanych w art. 5 ust. 1a pkt 2-5 ustawy z dnia 28 grudnia 2018 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (ustawa zmieniana). Ustawa ta została znowelizowana ustawą z dnia 13 czerwca 2019 r. zmieniającą ustawę o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw, ustawę o efektywności energetycznej oraz ustawę o biokomponentach i biopaliwach ciekłych (ustawa zmieniająca), która weszła w życie z dniem 29 czerwca 2019 r.

Odbiorcy końcowi, o których mowa w odniesieniu do branży wodociągowo-kanalizacyjnej to:

  • Mikroprzedsiębiorcy oraz mali przedsiębiorcy w rozumieniu art. 7 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (Dz. U. poz. 646, 1479, 1629, 1633 i 2212)
  • Jednostki sektora finansów publicznych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 869), czyli: jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki, jednostki budżetowe i samorządowe zakłady budżetowe.

W celu zachowania cen i stawek opłat za energię elektryczną nie wyższych niż ceny i stawki opłat stosowane w dniu 30 czerwca 2018 r. na okres od dnia 1 stycznia 2019 r. do dnia 31 grudnia 2019 r. wyżej wskazani odbiorcy końcowi powinni spełnić następujący warunek. Zgodnie z treścią art 5 ust. 1b pkt 1 ustawy zmienianej wskazani powyżej odbiorcy końcowi są zobowiązani złożyć przedsiębiorstwu energetycznemu wykonującemu działalność gospodarczą w zakresie obrotu energią elektryczną oświadczenie odbiorcy końcowego energii elektrycznej  w terminie 28 dni od dnia wejścia w życie ustawy zmieniającej, tj. do dnia 29.07.2019 r. pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.

Zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 ustawy zmienianej: „W przypadku gdy odbiorca końcowy, o którym mowa w art. 5 ust. 1 a pkt 2-5, nie złoży oświadczenia, o którym mowa w art. 5 ust. 1b pkt 1, zmiana umowy przez przedsiębiorstwo energetyczne wykonujące działalność gospodarczą w zakresie obrotu energią elektryczną obejmuje okres od dnia 1 stycznia 2019 r. do dnia 30 czerwca 2019 r.

Pozostali odbiorcy końcowi, czyli średnie oraz duże przedsiębiorstwa mogą zwrócić się do zarządcy rozliczeń cen z wnioskiem o wypłatę dofinansowania z tytułu wzrostu cen energii elektrycznej za okres od dnia 1 lipca 2019 r. do dnia 31 grudnia 2019 r. Dofinansowanie to będzie stanowić pomoc de minimis. Wniosek taki złożyć będzie można przy użycia formularza udostępnionego na platformie elektronicznej utworzonej w tym celu przez zarządcę rozliczeń cen za III oraz IV kwartał 2019 r. w terminie do dnia 30 czerwca 2020 r. Do wniosku wymagane będzie złożenie oświadczenia o otrzymanej pomocy de minimis załączonego do ustawy zmieniającej.

 

Marcin Błędzki
główny specjalista ds. ekonomicznych IGWP

Szanowni Państwo.

Izba Gospodarcza „Wodociągi Polskie” uprzejmie informuje, że na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji, w zakładce Rządowy Proces Legislacyjny, został zamieszczony projekt rozporządzenia Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej w sprawie klasyfikacji stanu ekologicznego, potencjału ekologicznego i stanu chemicznego oraz sposobu klasyfikacji stanu jednolitych części wód powierzchniowych, a także środowiskowych norm jakości dla substancji priorytetowych.

W związku z powyższym Izba zwraca się z uprzejmą prośbą o zgłoszenie uwag do ww. projektu w nieprzekraczalnym terminie do 29 lipca 2019 r., w tym drogą elektroniczną, w formie edytowalnej na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Uprzejmie prosimy o zgłaszanie uwag w formie tabeli, składającej się z trzech kolumn w podziałem na: 1) przepis projektu, którego uwaga dotyczy,

2) treść uwagi
3) uzasadnienie uwagi, propozycja zapisu alternatywnego.

Projekt rozporządzenia z załącznikami, uzasadnieniem i OSR projektu został opublikowany tutaj

Magdalena Borowczyk - Zalewska
główny specjalista ds. Prawnych

Szanowni Państwo,
Izba Gospodarcza „Wodociągi Polskie” przedstawia zestawienie najważniejszych zmian dla branży wodociągowo-kanalizacyjnej w rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw, który ukazał się na stronie internetowej Sejmu RP w dniu 16.07.2019 r.

Przedstawione powyżej zestawienie zawiera jedynie proponowane w najnowszym projekcie zmiany w stosunku do aktualnie obowiązującej ustawy Prawo wodne. Warto nadmienić, iż wnioskodawca uwzględnił postulat zgłoszony przez Izbę i wycofał się z ogromnie ważnej i bardzo niekorzystnej dla branży wodociągowo-kanalizacyjnej zmiany, która pojawiła się w projekcie Prawa wodnego w październiku 2018 roku. Chodzi o następujący zapis, którego nie ma w najnowszym projekcie:

w art. 552 po ust. 2b dodaje się ust. 2ba w brzmieniu
„2ba. Oświadczenia, o których mowa w ust. 2a pkt 2, składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli o następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”. Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.”,

Marcin Błędzki
główny specjalista ds. ekonomicznych IGWP

Szanowni Państwo,

Izba Gospodarcza ,,Wodociągi Polskie’’ informuje, iż w dniu 16 lipca br. na stronie internetowej Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej w dziale pn. wniesione projekty ustaw pojawił się rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw. Został on skierowany do opinii Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu.


Poniżej przedstawiamy tekst projektu wraz z pozostałymi elementami dotyczącymi ustawy Prawo wodne.

Projekt ustawy 

Uzasadnienie projektu

Pozostałe elementy:

Ocena skutków regulacji

Raport z konsultacji

Tabela zgodności 

Przepisy projektu 

Wszystkie powyższe elementy dotyczące ustawy Prawo wodne zostały pozyskane z dużo obszerniejszego pliku, który został umieszczony na stronie internetowej Sejmu RP.

Marcin Błędzki
główny specjalista ds. ekonomicznych IGWP

Wyszukiwanie

Nasze szkolenia

  • Przygotowanie wniosku o skrócenie czasu obowiązywania taryf: Poznań - 15 listopada 2019r. +

    Przygotowanie wniosku o skrócenie czasu obowiązywania taryf: Poznań - 15 listopada 2019r. Tematyka szkolenia: Sporządzanie wniosku o skrócenie okresu obowiązywania taryfy za Czytaj więcej
  • Praktyczne wykorzystanie benchmarkingu w przedsiębiorstwach wodociągowo-kanalizacyjnych. Warszawa, 21 listopada 2019 r. +

    Praktyczne wykorzystanie benchmarkingu w przedsiębiorstwach wodociągowo-kanalizacyjnych. Warszawa, 21 listopada 2019 r. Krajowy projekt benchmarkingowy przedsiębiorstw wodociągowo-kanalizacyjnych, od dziesięciu lat przeprowadzany przez Czytaj więcej
  • 1

Newsletter IGWP

Rozwiń aby zapisać się do newslettera

Zapisz się do newslettera IGWP i bądź na bieżąco z informacjami i naszą ofertą.

Poniżej proszę wybrać listy newslettera oraz wpisać e-mail na który będą wysyłane informacje.