22 marca obchodzimy Światowy Dzień Wody – święto ustanowione w 1992 roku przez Zgromadzenie Ogólne ONZ. W organizację wydarzeń z nim związanych cyklicznie angażuje się wiele krajowych przedsiębiorstw wodociągowo-kanalizacyjnych.
Niestety tegoroczne święto przebiega w warunkach zagrożenia pandemią koronawirusa COVID-19. Ograniczenia, zakazy i zalecenia mające zapewnić ochronę obywatelom, nie pozwoliły na przeprowadzenie planowanych w poszczególnych miastach konferencji, spotkań i wydarzeń związanych z tym szczególnym dniem.
Również na stronie internetowej ONZ pojawił się komunikat odnoszący się do globalnej sytuacji:
„Higiena rąk jest niezbędna do powstrzymania rozprzestrzeniania się COVID-19, a także innych chorób zakaźnych. Jeśli masz dostęp do mydła i wody, postępuj zgodnie z instrukcjami i dołącz do kampanii #SafeHands. Zrób to dla Twojej społeczności i dla siebie. W tym Światowym Dniu Wody oraz w każdym innym dniu pamiętaj o regularnym myciu rąk wodą z mydłem lub żelem do rąk na bazie alkoholu. Sprawdź wytyczne i fakty UNICEF dotyczące mycia rąk.”
Tematyka Światowego Dnia Wody 2020 miała skoncentrować się na wodzie i zmianach klimatu – oraz temu, jak są ze sobą nierozerwalnie związane.
Przygotowana kampania pokazuje, w jaki sposób odpowiedzialne korzystanie z zasobów tego najcenniejszego surowca pomoże ograniczyć powodzie, susze, niedobór i zanieczyszczenia wody, a także zwiększy skuteczność walki ze zmianami klimatu.
Określono także kluczowe przesłania na ten dzień:
- Nie możemy sobie pozwolić na oczekiwanie. Decydenci polityki klimatycznej muszą umieścić wodę w centrum planów działania.
- Woda może pomóc w walce ze zmianami klimatu. Istnieją zrównoważone, niedrogie i skalowalne rozwiązania w zakresie wody i urządzeń sanitarnych.
- Każdy ma do odegrania pewną rolę. W naszym codziennym życiu możemy zaskakująco łatwo podjąć kroki w celu przeciwdziałania zmianom klimatu.
Tematyka wpływu postępujących zmian klimatu na ilość dostępnych zasobów wodnych pozostaje przez cały czas aktualna i na pewno powróci, kiedy zagrożenie epidemiczne zostanie opanowane.
Jakub Kucharski
Główny specjalista ds. marketingu i PR