Komisja Europejska opublikowała podstawowe założenia do przeprowadzenia oceny skuteczności dyrektywy ściekowej (UWWTD)

Komisja Europejska opublikowała podstawowe założenia do przeprowadzenia oceny skuteczności dyrektywy ściekowej (UWWTD)

25 lipca Komisja Europejska opublikowała podstawowe założenia do przeprowadzenia oceny skuteczności dyrektywy ściekowej (UWWTD).

Wstępna ocena skutków ma na celu poinformowanie obywateli i zainteresowanych stron o planach Komisji tak, aby umożliwić im przekazanie informacji zwrotnej na temat planowanej inicjatywy oraz udział w przyszłych działaniach konsultacyjnych.

Obywatele i zainteresowane strony są proszeni o przedstawienie opinii na temat zrozumienia problemu przez Komisję i możliwych rozwiązań oraz o udostępnienie wszelkich istotnych informacji, jakie mogą posiadać, a które pomogą przeprowadzić ocenę skuteczności funkcjonowania dyrektywy.

W ocenie zidentyfikowano szereg nierozwiązanych lub nowych problemów:

– Przelewy burzowe z kanalizacji ogólnospławnej. W czasach zmieniających się wzorców opadów związanych ze zmianami klimatu znaczenie tych źródeł zanieczyszczeń może wzrosnąć.

– Małe aglomeracje poniżej 2000 RLM, które często nie są priorytetem w zakresie wyposażenia w infrastrukturę kanalizacyjną i które często opierają się na indywidualnych systemach oczyszczania.

– Źle zaprojektowane, zarządzane i / lub niemonitorowane indywidualne systemy, stosowane w dużych i małych aglomeracjach.

– Aglomeracje, w których dyrektywa nie została w pełni wdrożona, które zanieczyszczają części wód.

Inne kwestie, które należy według KE rozwiązać, to:

– Obecna dyrektywa nie zajmuje się bezpośrednio zanieczyszczeniami budzącymi szczególny niepokój (np. farmaceutyki, mikroplastik).

– Nadal istnieją pewne kwestie środowiskowe do rozwiązania, takie jak eutrofizacja części wód UE.

– Sektor ścieków zużywa 1% całej energii zużywanej w UE. Dyrektywa nie rozwiązuje tego problemu, podczas gdy w całej UE istnieją już przypadki neutralnych energetycznie oczyszczalni.

– Dyrektywę należy również lepiej umiejscowić w działaniach na rzecz gospodarki o obiegu zamkniętym (np. w zakresie gospodarowania osadami, odzyskiwania składników biogennych).

– Postęp technologiczny oznacza, że ​​wymogi dyrektywy w zakresie monitorowania i sprawozdawczości są nieaktualne, a zatem pełna przejrzystość nie jest zapewniona we wszystkich istotnych aspektach. Dostęp do wymiaru sprawiedliwości pozostaje również problemem w kilku państwach członkowskich.

– Zarządzanie można poprawić dzięki lepszemu planowaniu niezbędnych inwestycji w połączeniu z solidnymi strategiami finansowania, uwzględniającymi przystępność cenową i potrzebę łagodzenia ubóstwa energetycznego.

Zmiana dyrektywy będzie miała wpływ na państwa członkowskie, a w szczególności na właściwe organy odpowiedzialne za zbieranie i oczyszczanie ścieków oraz na organy odpowiedzialne za energię i ochronę klimatu (administrację krajową, regionalną i lokalną), sektor ścieków i ogólnie obywateli.

Nie pojawiło się więc nic tak naprawdę nowego poza tym, że podkreślono działania, które obejmowały aktywność związaną z pandemią COVID 19, np. śledzenie rozprzestrzeniania się koronawirusa w kanalizacji. Zostanie to uwzględnione w ocenie skutków.

Do 8 września KE zbiera komentarze od zainteresowanych stron. EurEau planuje uczestniczyć w konsultacjach.

Klara Ramm
Ekspert Izby

Solidarni z Ukrainą CZYTAJ WIĘCEJ