Najważniejsze dla branży wodociągowo-kanalizacyjnej kwestie w projekcie nowego rozporządzenia taryfowego

Najważniejsze dla branży wodociągowo-kanalizacyjnej kwestie w projekcie nowego rozporządzenia taryfowego

W dniu 11 stycznia 2018 roku na stronie internetowej Rządowego Procesu Legislacyjnego opublikowany został projekt rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie określenia taryf, wzoru wniosków o zatwierdzanie taryf oraz warunków rozliczeń za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków. Do najważniejszych zmian w tym akcie prawnym należą:
1. Ustalenie lat obrachunkowych poprzedzających wprowadzenie taryf jako 36 kolejnych pełnych miesięcy poprzedzających nie więcej niż o 120 dni dzień złożenia wniosku (§2 pkt 7),
2. Zakaz ujmowania amortyzacji lub odpisów umorzeniowych środków trwałych wytworzonych lub nabytych z dotacji lub subwencji (§ 6 pkt 1 lit. a),
3. Wyłączenie z niezbędnych przychodów spłat rat kapitałowych ponad wartość amortyzacji (§ 6),
4. Ustalenie maksymalnego poziomu marży zysku na poziomie 5% (§ 6 pkt 5),
5. Obowiązek pomniejszenia kosztów z lat obrachunkowych o nadwyżkę marży zysku osiągniętą w latach obrachunkowych poprzedzających rok, od którego wprowadzana jest nowa taryfa ponad kwotą marży zysku, która została przyjęta przy obliczaniu nowej taryfy (§ 7 ust. 6),
6. Zakaz przeznaczenia niepodzielonego zysku uzyskanego z lat poprzednich z usług świadczonych z zakresu zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków na finansowanie działalności przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego wykraczającej poza zadania z zakresu zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków (§ 7 ust. 7),
7. Usunięcie dawnego § 11 ust. 2, który brzmiał: „Koszty odprowadzania ścieków opadowych lub roztopowych kanalizacją ogólnospławną stanowią wspólne dla wszystkich taryfowych grup odbiorców usług kanalizacyjnych koszty związane z odprowadzaniem ścieków” (§ 11).

Poza tym pozostawiono w tym projekcie:
1. Stawkę opłaty za przyłączenie do urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych, będących w posiadaniu przedsiębiorstwa, wynikającą z kosztów przeprowadzenia prób technicznych przyłącza wybudowanego przez odbiorcę usług (§ 5 pkt 6),
2. Przepisy dotyczące stosowania wskaźników, o które można korygować koszty poniesione w latach obrachunkowych poprzedzających rok, od którego wprowadzana jest taryfa zostały zostawione w dotychczasowym brzmieniu odnoszącym się tylko do jednego roku (§ 8 ust. 1),
3. Liczbę tabel będących szczegółową kalkulacją cen i stawek opłat, które powinny być dołączone do uzasadnienia wniosku o zatwierdzenie taryf. Brak jest w załączniku nowej Tabeli I, dotyczącej analiz ekonomicznych związanych z korzystaniem z wód, z uwzględnieniem zasady zwrotu kosztów usług wodnych oraz długoterminowych prognoz dotyczących możliwości zaspokojenia potrzeb w zakresie korzystania z zasobów wodnych na obszarze zlewni lub jej części (Podstawa prawna – art. 24b ust. 6 pkt 4 lit. i. ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków).

Marcin Błędzki – Główny Specjalista ds. Ekonomicznych IGWP

Solidarni z Ukrainą CZYTAJ WIĘCEJ