Izba Gospodarcza "Wodociągi Polskie" aktywnie uczestniczyła w procesie konsultacji projektu Rozporządzenia w sprawie ustalania taryf, wzoru wniosku o zatwierdzenie taryf oraz warunków rozliczeń za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków. 

W związku z pismem Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Środowiska Pana Mariusza Gajdy z dnia 3 stycznia 2018 roku skierowanym do wszystkich gmin w Polsce, odnośnie opłaty za usługi wodne z tytułu zmniejszenia naturalnej retencji terenowej, pojawiają się liczne pytania i wątpliwości w tym zakresie.

Jest to zupełnie nowy typ opłat, który nałożony został na podstawie art. 269 ust. 1 pkt 1 Prawa wodnego od dnia 1 stycznia 2018 roku. Jest to jedna z opłat za usługi wodne, a dokładnie za: „zmniejszenie naturalnej retencji terenowej na skutek wykonywania na nieruchomości o powierzchni powyżej 3500 m2 robót lub obiektów budowlanych trwale związanych z gruntem, mających wpływ na zmniejszenie tej retencji przez wyłączenie więcej niż 70% powierzchni nieruchomości z powierzchni biologicznie czynnej na obszarach nieujętych w systemy kanalizacji otwartej lub zamkniętej”.

Zwrócić należy uwagę na to, że z wyżej przywołanej definicji tej opłaty wynikają warunki, które muszą być spełnione łącznie:

1) Nieruchomość, na której wykonywane są roboty lub obiekty budowlane trwale związane z gruntem i mające wpływ na zmniejszenie retencji musi mieć powierzchnię powyżej 3500 m2,

2) Zmniejszenie retencji musi polegać na wyłączeniu z powierzchni biologicznie czynnej więcej niż 70% powierzchni nieruchomości,

3) Zmniejszenie retencji musi występować na obszarach nieujętych w systemy kanalizacji otwartej lub zamkniętej.

Najistotniejszym elementem wydaje się ten wskazany w punkcie 3. Z definicji wynika, iż mowa jest o obszarach nieujętych w systemy kanalizacji otwartej lub zamkniętej (jakiejkolwiek a nie deszczowej). Na tej podstawie wywnioskować można, iż opłatą tą nie zostaną objęci żadni odbiorcy usług (oczywiście w zakresie zbiorowego odprowadzania ścieków) przedsiębiorstw wodociągowo-kanalizacyjnych.

Wspomniane pismo Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Środowiska Pana Mariusza Gajdy z dnia 3 stycznia 2018 roku, będące zestawieniem przepisów prawnych dotyczących ww. opłaty zamieszczone jest poniżej:

images/Pismo_MZ.pdf

Marcin Błędzki – główny specjalista ds. ekonomicznych IGWP

W dniu 11 stycznia 2018 roku na stronie internetowej Rządowego Procesu Legislacyjnego opublikowany został projekt rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie określenia taryf, wzoru wniosków o zatwierdzanie taryf oraz warunków rozliczeń za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków. Do najważniejszych zmian w tym akcie prawnym należą:
1. Ustalenie lat obrachunkowych poprzedzających wprowadzenie taryf jako 36 kolejnych pełnych miesięcy poprzedzających nie więcej niż o 120 dni dzień złożenia wniosku (§2 pkt 7),
2. Zakaz ujmowania amortyzacji lub odpisów umorzeniowych środków trwałych wytworzonych lub nabytych z dotacji lub subwencji (§ 6 pkt 1 lit. a),
3. Wyłączenie z niezbędnych przychodów spłat rat kapitałowych ponad wartość amortyzacji (§ 6),
4. Ustalenie maksymalnego poziomu marży zysku na poziomie 5% (§ 6 pkt 5),
5. Obowiązek pomniejszenia kosztów z lat obrachunkowych o nadwyżkę marży zysku osiągniętą w latach obrachunkowych poprzedzających rok, od którego wprowadzana jest nowa taryfa ponad kwotą marży zysku, która została przyjęta przy obliczaniu nowej taryfy (§ 7 ust. 6),
6. Zakaz przeznaczenia niepodzielonego zysku uzyskanego z lat poprzednich z usług świadczonych z zakresu zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków na finansowanie działalności przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego wykraczającej poza zadania z zakresu zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków (§ 7 ust. 7),
7. Usunięcie dawnego § 11 ust. 2, który brzmiał: „Koszty odprowadzania ścieków opadowych lub roztopowych kanalizacją ogólnospławną stanowią wspólne dla wszystkich taryfowych grup odbiorców usług kanalizacyjnych koszty związane z odprowadzaniem ścieków” (§ 11).


Poza tym pozostawiono w tym projekcie:
1. Stawkę opłaty za przyłączenie do urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych, będących w posiadaniu przedsiębiorstwa, wynikającą z kosztów przeprowadzenia prób technicznych przyłącza wybudowanego przez odbiorcę usług (§ 5 pkt 6),
2. Przepisy dotyczące stosowania wskaźników, o które można korygować koszty poniesione w latach obrachunkowych poprzedzających rok, od którego wprowadzana jest taryfa zostały zostawione w dotychczasowym brzmieniu odnoszącym się tylko do jednego roku (§ 8 ust. 1),
3. Liczbę tabel będących szczegółową kalkulacją cen i stawek opłat, które powinny być dołączone do uzasadnienia wniosku o zatwierdzenie taryf. Brak jest w załączniku nowej Tabeli I, dotyczącej analiz ekonomicznych związanych z korzystaniem z wód, z uwzględnieniem zasady zwrotu kosztów usług wodnych oraz długoterminowych prognoz dotyczących możliwości zaspokojenia potrzeb w zakresie korzystania z zasobów wodnych na obszarze zlewni lub jej części (Podstawa prawna - art. 24b ust. 6 pkt 4 lit. i. ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków).

Marcin Błędzki – Główny Specjalista ds. Ekonomicznych IGWP

Izba Gospodarcza „Wodociągi Polskie” przeprowadziła coroczną ankietę na temat cen i stawek opłat za wodę i ścieki. Po raz kolejny badanie ankietowe dotyczy cen i stawek opłat za wodę i ścieki na dzień 1 lipca.

Otrzymano 223 odpowiedzi od 157 przedsiębiorstw świadczących usługi dostawy wody oraz odbioru i oczyszczania ścieków z terenu całego kraju. Różnica ta wynika z faktu, że istnieją przedsiębiorstwa obsługujące więcej niż jedną gminę i dla każdej z nich stosujące różne taryfy. W celu zwiększenia przejrzystości danych każdą taryfę traktowano jako osobną jednostkę. W badaniu wzięły udział zarówno przedsiębiorstwa działające w oparciu o Kodeks spółek handlowych, jak i zakłady budżetowe.

Od dnia 12 grudnia 2017 roku weszły w życie przepisy ustawy z dnia 27 października 2017 r. o zmianie ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków oraz niektórych innych ustaw (zwanej dalej Nowelizacją). W większości przypadków od tego dnia znalazły zastosowanie przepisy art. 9 Nowelizacji. W pozostałych przypadkach, czyli takich, w których postępowanie zostało wszczęte a niezakończone, sytuację przedsiębiorstw wodociągowo-kanalizacyjnych określają przepisy art. 6 Nowelizacji.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 Nowelizacji: „Taryfy obowiązujące w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy zachowują moc przez okres 180 dni od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy”. Oznacza to, iż dla większości przedsiębiorstw wod-kan w Polsce aktualne po wejściu w życie Nowelizacji taryfy obowiązują do dnia 9 czerwca 2018 roku.

Natomiast zgodnie z treścią art. 9 ust. 2 Nowelizacji: „Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne przekazuje organowi regulacyjnemu, o którym mowa w art. 27a ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1, wniosek o zatwierdzenie taryfy w terminie 90 dni przed upływem okresu, o którym mowa w ust. 1”. Przepis ten określa termin złożenia wniosku taryfowego według nowych reguł, który przypada na dzień 12 marca 2018 roku (dla tych podmiotów u których zastosowanie znalazły przepisy art. 9 ust. 1 Nowelizacji).

Należy zwrócić uwagę, że przepisy te obowiązują także przedsiębiorstwa wod-kan, które nie składały w ostatnich miesiącach wniosków taryfowych, ponieważ termin ich złożenia według starego brzmienia ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków przypadłby dopiero za kilka miesięcy. Zdarza się, że podmioty te, będąc trochę poza całym zamieszaniem związanym z tym, jakie taryfy obowiązują w przypadku, kiedy wniosek taryfowy został złożony na krótko przed wejściem w życie Nowelizacji, nie są świadome tego, że terminy obowiązywania ich taryf oraz złożenia nowych wniosków taryfowych także zmieniły się z dniem wejścia w życie Nowelizacji.

Marcin Błędzki, główny specjalista ds. ekonomicznych IGWP

Izba Gospodarcza „Wodociągi Polskie” działając w interesie swoich Członków oraz ze względu na fakt, iż większość wniosków o zatwierdzenie taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków, będzie musiała zostać złożona przed wejściem w życie ustawy Prawo wodne, zwróciła się w dniu 9 sierpnia 2017 roku do Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Środowiska Pana Mariusza Gajdy, z prośbą o udzielenie odpowiedzi na zgłaszane przez Członków Izby zapytania:

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznaje za naruszającą zbiorowe interesy konsumentów i ograniczającą konkurencję praktykę polegającą na uzależnieniu zawarcia umów o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków z najemcami lub dzierżawcami nieruchomości przyłączonych do sieci od złożenia przez nich – w załączeniu do wniosku o zawarcie umowy – tzw. „Oświadczenia właściciela”, zgodnie z którym właściciel nieruchomości, do której ma być dostarczana woda lub z której mają być odprowadzane ścieki, zobowiązuje się do ponoszenia wraz z jej najemcą lub dzierżawcą solidarnej odpowiedzialności za zobowiązania wynikające z umowy.

Poniższy artykuł zawiera informacje dotyczące struktury podmiotów z działu poboru, uzdatniania i dostarczania wody zgodnie z danymi Głównego Urzędu Statystycznego. Rocznik Statystyczny Rzeczpospolitej Polskiej 2016 zawiera dane dotyczące struktury podmiotów gospodarki narodowej jedynie dla działu dostawy wody, gospodarowania ściekami i odpadami, rekultywacji.

Ministerstwo Rozwoju przygotowało pakiet działań dla średnich miast. Jego główne elementy to wsparcie z funduszy europejskich, preferencje w lokowaniu inwestycji oraz ułatwienie dostępu do środków Funduszu Inwestycji Samorządowych zarządzanego przez Polski Fundusz Rozwojowy.

Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne przy sporządzaniu nowych taryf na zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków zgodnie z treścią § 8 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Budownictwa w sprawie określania taryf, wzoru wniosku o zatwierdzenie taryf oraz warunków rozliczeń za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków z dnia 28 czerwca 2006 r. (Dz.U. Nr 127, poz. 886) zobowiązane jest do wykorzystania, w celu zapewnienia niezbędnego poziomu przychodów, określonych w tym przepisie wskaźników.

Wyszukiwanie

Nasze szkolenia

  • KURS ODWOŁANY! Operator obsługi i eksploatacji samochodów specjalistycznych do czyszczenia sieci kanalizacyjnej - Wrocław, 13-15 listopada 2018 r. +

    KURS ODWOŁANY! Operator obsługi i eksploatacji samochodów specjalistycznych do czyszczenia sieci kanalizacyjnej - Wrocław, 13-15 listopada 2018 r. Cele kształcenia:  Zdobycie komplementarnych umiejętności obsługi samochodów specjalistycznych do czyszczenia Czytaj więcej
  • Podatkowe aspekty funkcjonowania spółek komunalnych - Wrocław, 23 listopada 2018 r. +

  • 1

Newsletter IGWP

Rozwiń aby zapisać się do newslettera

Zapisz się do newslettera IGWP i bądź na bieżąco z informacjami i naszą ofertą.

Poniżej proszę wybrać listy newslettera oraz wpisać e-mail na który będą wysyłane informacje.