dniach 16-17 kwietna 2018 roku w siedzibie Izby odbyło się spotkanie zespołu ds. benchmarkingu przedsiębiorstw wodociągowo-kanalizacyjnych w Polsce. Celem spotkania było opracowanie kolejnego Raportu Benchmarkingu. Spotkanie wywołało wiele dyskusji na temat poszczególnych wskaźników, zmian ich wartości w czasie oraz zależności wpływających na ich kształtowanie się.

Szanowni Państwo,
Informujemy, że na stronie Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie pojawiła się informacja dotycząca sposobu dostarczenia wniosków taryfowych do odpowiedniej siedziby organu regulacyjnego.

Szanowni Państwo,

Informujemy, że na stronie Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie obok wzoru wniosku taryfowego oraz wzorów tabel, które stanowią załączniki do wniosku, opublikowana została również instrukcja dotycząca wypełnienia Tabeli I. Poniżej zamieszczamy plik z instrukcją.

 

Po opublikowaniu w Dzienniku Ustaw Rozporządzenia Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 27 lutego 2018 r. w sprawie określania taryf, wzoru wniosku o zatwierdzenie taryfy oraz warunków rozliczeń za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków na stronie Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie opublikowano wersje edytowalne wzorów tabel, które stanowią załączniki do wniosku taryfowego oraz samego wniosku.

Izba Gospodarcza "Wodociągi Polskie" aktywnie uczestniczyła w procesie konsultacji projektu Rozporządzenia w sprawie ustalania taryf, wzoru wniosku o zatwierdzenie taryf oraz warunków rozliczeń za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków. 

W związku z pismem Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Środowiska Pana Mariusza Gajdy z dnia 3 stycznia 2018 roku skierowanym do wszystkich gmin w Polsce, odnośnie opłaty za usługi wodne z tytułu zmniejszenia naturalnej retencji terenowej, pojawiają się liczne pytania i wątpliwości w tym zakresie.

Jest to zupełnie nowy typ opłat, który nałożony został na podstawie art. 269 ust. 1 pkt 1 Prawa wodnego od dnia 1 stycznia 2018 roku. Jest to jedna z opłat za usługi wodne, a dokładnie za: „zmniejszenie naturalnej retencji terenowej na skutek wykonywania na nieruchomości o powierzchni powyżej 3500 m2 robót lub obiektów budowlanych trwale związanych z gruntem, mających wpływ na zmniejszenie tej retencji przez wyłączenie więcej niż 70% powierzchni nieruchomości z powierzchni biologicznie czynnej na obszarach nieujętych w systemy kanalizacji otwartej lub zamkniętej”.

Zwrócić należy uwagę na to, że z wyżej przywołanej definicji tej opłaty wynikają warunki, które muszą być spełnione łącznie:

1) Nieruchomość, na której wykonywane są roboty lub obiekty budowlane trwale związane z gruntem i mające wpływ na zmniejszenie retencji musi mieć powierzchnię powyżej 3500 m2,

2) Zmniejszenie retencji musi polegać na wyłączeniu z powierzchni biologicznie czynnej więcej niż 70% powierzchni nieruchomości,

3) Zmniejszenie retencji musi występować na obszarach nieujętych w systemy kanalizacji otwartej lub zamkniętej.

Najistotniejszym elementem wydaje się ten wskazany w punkcie 3. Z definicji wynika, iż mowa jest o obszarach nieujętych w systemy kanalizacji otwartej lub zamkniętej (jakiejkolwiek a nie deszczowej). Na tej podstawie wywnioskować można, iż opłatą tą nie zostaną objęci żadni odbiorcy usług (oczywiście w zakresie zbiorowego odprowadzania ścieków) przedsiębiorstw wodociągowo-kanalizacyjnych.

Wspomniane pismo Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Środowiska Pana Mariusza Gajdy z dnia 3 stycznia 2018 roku, będące zestawieniem przepisów prawnych dotyczących ww. opłaty zamieszczone jest poniżej:

images/Pismo_MZ.pdf

Marcin Błędzki – główny specjalista ds. ekonomicznych IGWP

W dniu 11 stycznia 2018 roku na stronie internetowej Rządowego Procesu Legislacyjnego opublikowany został projekt rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie określenia taryf, wzoru wniosków o zatwierdzanie taryf oraz warunków rozliczeń za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków. Do najważniejszych zmian w tym akcie prawnym należą:
1. Ustalenie lat obrachunkowych poprzedzających wprowadzenie taryf jako 36 kolejnych pełnych miesięcy poprzedzających nie więcej niż o 120 dni dzień złożenia wniosku (§2 pkt 7),
2. Zakaz ujmowania amortyzacji lub odpisów umorzeniowych środków trwałych wytworzonych lub nabytych z dotacji lub subwencji (§ 6 pkt 1 lit. a),
3. Wyłączenie z niezbędnych przychodów spłat rat kapitałowych ponad wartość amortyzacji (§ 6),
4. Ustalenie maksymalnego poziomu marży zysku na poziomie 5% (§ 6 pkt 5),
5. Obowiązek pomniejszenia kosztów z lat obrachunkowych o nadwyżkę marży zysku osiągniętą w latach obrachunkowych poprzedzających rok, od którego wprowadzana jest nowa taryfa ponad kwotą marży zysku, która została przyjęta przy obliczaniu nowej taryfy (§ 7 ust. 6),
6. Zakaz przeznaczenia niepodzielonego zysku uzyskanego z lat poprzednich z usług świadczonych z zakresu zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków na finansowanie działalności przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego wykraczającej poza zadania z zakresu zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków (§ 7 ust. 7),
7. Usunięcie dawnego § 11 ust. 2, który brzmiał: „Koszty odprowadzania ścieków opadowych lub roztopowych kanalizacją ogólnospławną stanowią wspólne dla wszystkich taryfowych grup odbiorców usług kanalizacyjnych koszty związane z odprowadzaniem ścieków” (§ 11).


Poza tym pozostawiono w tym projekcie:
1. Stawkę opłaty za przyłączenie do urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych, będących w posiadaniu przedsiębiorstwa, wynikającą z kosztów przeprowadzenia prób technicznych przyłącza wybudowanego przez odbiorcę usług (§ 5 pkt 6),
2. Przepisy dotyczące stosowania wskaźników, o które można korygować koszty poniesione w latach obrachunkowych poprzedzających rok, od którego wprowadzana jest taryfa zostały zostawione w dotychczasowym brzmieniu odnoszącym się tylko do jednego roku (§ 8 ust. 1),
3. Liczbę tabel będących szczegółową kalkulacją cen i stawek opłat, które powinny być dołączone do uzasadnienia wniosku o zatwierdzenie taryf. Brak jest w załączniku nowej Tabeli I, dotyczącej analiz ekonomicznych związanych z korzystaniem z wód, z uwzględnieniem zasady zwrotu kosztów usług wodnych oraz długoterminowych prognoz dotyczących możliwości zaspokojenia potrzeb w zakresie korzystania z zasobów wodnych na obszarze zlewni lub jej części (Podstawa prawna - art. 24b ust. 6 pkt 4 lit. i. ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków).

Marcin Błędzki – Główny Specjalista ds. Ekonomicznych IGWP

Izba Gospodarcza „Wodociągi Polskie” przeprowadziła coroczną ankietę na temat cen i stawek opłat za wodę i ścieki. Po raz kolejny badanie ankietowe dotyczy cen i stawek opłat za wodę i ścieki na dzień 1 lipca.

Otrzymano 223 odpowiedzi od 157 przedsiębiorstw świadczących usługi dostawy wody oraz odbioru i oczyszczania ścieków z terenu całego kraju. Różnica ta wynika z faktu, że istnieją przedsiębiorstwa obsługujące więcej niż jedną gminę i dla każdej z nich stosujące różne taryfy. W celu zwiększenia przejrzystości danych każdą taryfę traktowano jako osobną jednostkę. W badaniu wzięły udział zarówno przedsiębiorstwa działające w oparciu o Kodeks spółek handlowych, jak i zakłady budżetowe.

Od dnia 12 grudnia 2017 roku weszły w życie przepisy ustawy z dnia 27 października 2017 r. o zmianie ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków oraz niektórych innych ustaw (zwanej dalej Nowelizacją). W większości przypadków od tego dnia znalazły zastosowanie przepisy art. 9 Nowelizacji. W pozostałych przypadkach, czyli takich, w których postępowanie zostało wszczęte a niezakończone, sytuację przedsiębiorstw wodociągowo-kanalizacyjnych określają przepisy art. 6 Nowelizacji.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 Nowelizacji: „Taryfy obowiązujące w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy zachowują moc przez okres 180 dni od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy”. Oznacza to, iż dla większości przedsiębiorstw wod-kan w Polsce aktualne po wejściu w życie Nowelizacji taryfy obowiązują do dnia 9 czerwca 2018 roku.

Natomiast zgodnie z treścią art. 9 ust. 2 Nowelizacji: „Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne przekazuje organowi regulacyjnemu, o którym mowa w art. 27a ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1, wniosek o zatwierdzenie taryfy w terminie 90 dni przed upływem okresu, o którym mowa w ust. 1”. Przepis ten określa termin złożenia wniosku taryfowego według nowych reguł, który przypada na dzień 12 marca 2018 roku (dla tych podmiotów u których zastosowanie znalazły przepisy art. 9 ust. 1 Nowelizacji).

Należy zwrócić uwagę, że przepisy te obowiązują także przedsiębiorstwa wod-kan, które nie składały w ostatnich miesiącach wniosków taryfowych, ponieważ termin ich złożenia według starego brzmienia ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków przypadłby dopiero za kilka miesięcy. Zdarza się, że podmioty te, będąc trochę poza całym zamieszaniem związanym z tym, jakie taryfy obowiązują w przypadku, kiedy wniosek taryfowy został złożony na krótko przed wejściem w życie Nowelizacji, nie są świadome tego, że terminy obowiązywania ich taryf oraz złożenia nowych wniosków taryfowych także zmieniły się z dniem wejścia w życie Nowelizacji.

Marcin Błędzki, główny specjalista ds. ekonomicznych IGWP

Izba Gospodarcza „Wodociągi Polskie” działając w interesie swoich Członków oraz ze względu na fakt, iż większość wniosków o zatwierdzenie taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków, będzie musiała zostać złożona przed wejściem w życie ustawy Prawo wodne, zwróciła się w dniu 9 sierpnia 2017 roku do Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Środowiska Pana Mariusza Gajdy, z prośbą o udzielenie odpowiedzi na zgłaszane przez Członków Izby zapytania:

Wyszukiwanie

Nasze szkolenia

  • Zarządzanie z wykorzystaniem technologii cyfrowych: nowoczesne przedsiębiorstwo wod-kan (Akademia Zarządzania) Warszawa, 8 maja 2018 r. *BONIFIKATA CENOWA! +

    Zarządzanie z wykorzystaniem technologii cyfrowych: nowoczesne przedsiębiorstwo wod-kan (Akademia Zarządzania) Warszawa, 8 maja 2018 r. *BONIFIKATA CENOWA! Tematyka szkolenia:  Transformacja cyfrowa pociąga za sobą radykalną zmianę filozofii Czytaj więcej
  • Implikacje wejścia w życie ustawy Prawo wodne oraz ustawy o zmianie ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków w praktyce przedsiębiorstw wod-kan. Pierwsze doświadczenia. (Akademia Zarządzania) - Wrocław, 27 kwienia 2018 r. +

    Implikacje wejścia w życie ustawy Prawo wodne oraz ustawy o zmianie ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków w praktyce przedsiębiorstw wod-kan. Pierwsze doświadczenia. (Akademia Zarządzania) - Wrocław, 27 kwienia 2018 r. Tematyka szkolenia:  Prezentacja stanowisk Wód Polskich w zakresie stosowania przepisów Czytaj więcej
  • 1

Newsletter IGWP

Rozwiń aby zapisać się do newslettera

Zapisz się do newslettera IGWP i bądź na bieżąco z informacjami i naszą ofertą.

Poniżej proszę wybrać listy newslettera oraz wpisać e-mail na który będą wysyłane informacje.